F1-bobo Symonds: 'We hadden Pirelli nooit om slijtagegevoelige banden moeten vragen'
De Formule 1 heeft stelselmatig de verkeerde vraag aan bandenleverancier Pirelli gesteld. Dat stelt Chief Technical Officer van de FOM, Pat Symonds. Volgens de Brit heeft de sport door te kiezen voor banden met een extreme slijtage de verkeerde afslag genomen.
Banden. Het is een onderwerp waar de afgelopen jaren in de Formule 1 al (te) veel over gezegd is. Sinds de entree van Pirelli in de koningsklasse van de autosport worden er specifieke rubbercompounds door de FOM gevraagd in plaats van dat Pirelli hun beste product levert.
In de jaren daarvoor toen er met Goodyear en Bridgestone en later met Bridgestone en Michelin altijd twee bandenproducenten in de sport actief waren, werd er door de concurrentiestrijd tussen beide merken innovatief rubber gemaakt, dat het beste product was dat de fabrikanten konden maken. Met het alleenrecht dat Pirelli verwierf op de bandenleveringen, verdween dat aspect uit de sport. Volgens Symonds is daar een fout gemaakt.
Kunstmatige spanningsopbouw
Pirelli kreeg van de FOM het verzoek om banden te produceren die dusdanig slijtagegevoelig waren dat er tenminste één in een sommige gevallen twee pitstops nodig waren om de finishvlag te bereiken. 'Ik ben van mening dat we totaal de verkeerde dingen hebben gevraagd aan Pirelli', stelt Symonds tegenover Racefans.net . 'De banden met hoge slijtage is niet de weg die we met de Formule 1 in hadden moeten slaan.'
Vanaf 2021 gaat er geracet worden met 18-inch wielen als onderdeel van een pakket maatregelen die de sport weer interessanter moeten maken, maar volgens Symonds is het lastig om te bepalen hoe het rubber zich moet gedragen. 'Het is een onderwerp waar we nog geen duidelijk beeld bij hebben. We simuleren momenteel veel mogelijkheden. We geloven dat pitstops een belangrijk onderdeel zijn van Formule 1. We weten dat fans die pitstops waarderen en spannend vinden. Die willen we dus behouden. We zullen dus niet kiezen voor een band a la Le Mans, die maar door en door en door kunnen rijden, want dat verliezen we de pitstops.'
De FOM heeft een aantal teams gevraagd om met simulatie data te komen om een zo goed mogelijke keuze voor het bandenrubber anno 2021 te maken. Pirelli is van plan om in september te starten met het testen op 18-inch wielen.