Helmut Marko geeft opheldering over krachtbron Max Verstappen
Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft in gesprek met het Oostenrijkse ORF opheldering gegeven over de krachtbron van Max Verstappen. Na Verstappens uitvalbeurt in Australië leek zijn krachtbron beschadigd te zijn vanwege de flinke rookontwikkeling.
Volgens Marko hoeven fans zich daar echter geen zorgen over te maken. De Red Bull Powertrains-krachtbron (verkapte Honda-motor) is ook na de uitvalbeurt in orde en kan gebruikt worden in Imola aankomend raceweekend. “Met de motor is alles in orde”, klinkt het uit de mond van Marko. Een flinke opluchting dus voor Verstappen die een zeer matige seizoensstart kent.
Van de drie verreden GP’s viel Verstappen er namelijk in twee uit. De andere wedstrijd in Djedda wist de Nederlander op zijn naam te schrijven na een zinderend duel met Ferrari-rijder Charles Leclerc. Direct na afloop van de GP in Melbourne liet Marko optekenen dat de oorzaak van het probleem aan Verstappens wagen gevonden was.
Net zoals in Bahrein had de RB18 van de Nederlander namelijk problemen met de brandstoftoevoer. Toch werden beide uitvalbeurten veroorzaakt door andere oorzaken binnen de brandstoftoevoer zelf. Het lek in Bahrein ontstond namelijk door een vacuüm binnen de tank zelf waardoor de motor geen voeding meer kreeg. In Australië had de RB18 te maken met een lek veroorzaakt door extreem hoge brandstofdruk.
Oorzaak hoge druk
De oorzaak voor de hoge brandstofdruk is volgens Marko terug te koppelen aan het inmiddels bekende fenomenen genaamd porpoising. Het lijkt een gek statement van Marko aangezien de RB18 als een van de weinige auto’s niet lijkt te stuiteren. Toch geeft de Oostenrijker aan dat de ’22-bolide van Red Bull wel degelijk stuitert op het rechte stuk.
“De DNF werd veroorzaakt door hoge druk in de brandstofleiding”, zegt Marko. “Hierdoor ontstond er een lek in de leiding. De hoge druk werd veroorzaakt door een stuiterende wagen op de rechte stukken. De race in Australië is gesimuleerd op de testbank en daar kwamen enge dingen uit”, voegt de man uit Graz toe.
Later in het interview laat Marko weten dat het inderdaad waar is dat Red Bull het stuiteren goed onder controle heeft. Toch is een kleine beweging nooit helemaal te voorkomen. “We hebben het stuiteren inderdaad goed onder controle, maar nog altijd beweegt onze wagen een klein beetje. Dit is volgens ons de oorzaak voor het uitvallen van Verstappen”, aldus de ex-Formule 1-coureur.
Het bericht Helmut Marko geeft opheldering over krachtbron Max Verstappen verscheen eerst op GP33 .
Volgens Marko hoeven fans zich daar echter geen zorgen over te maken. De Red Bull Powertrains-krachtbron (verkapte Honda-motor) is ook na de uitvalbeurt in orde en kan gebruikt worden in Imola aankomend raceweekend. “Met de motor is alles in orde”, klinkt het uit de mond van Marko. Een flinke opluchting dus voor Verstappen die een zeer matige seizoensstart kent.
Van de drie verreden GP’s viel Verstappen er namelijk in twee uit. De andere wedstrijd in Djedda wist de Nederlander op zijn naam te schrijven na een zinderend duel met Ferrari-rijder Charles Leclerc. Direct na afloop van de GP in Melbourne liet Marko optekenen dat de oorzaak van het probleem aan Verstappens wagen gevonden was.
Net zoals in Bahrein had de RB18 van de Nederlander namelijk problemen met de brandstoftoevoer. Toch werden beide uitvalbeurten veroorzaakt door andere oorzaken binnen de brandstoftoevoer zelf. Het lek in Bahrein ontstond namelijk door een vacuüm binnen de tank zelf waardoor de motor geen voeding meer kreeg. In Australië had de RB18 te maken met een lek veroorzaakt door extreem hoge brandstofdruk.
Oorzaak hoge druk
De oorzaak voor de hoge brandstofdruk is volgens Marko terug te koppelen aan het inmiddels bekende fenomenen genaamd porpoising. Het lijkt een gek statement van Marko aangezien de RB18 als een van de weinige auto’s niet lijkt te stuiteren. Toch geeft de Oostenrijker aan dat de ’22-bolide van Red Bull wel degelijk stuitert op het rechte stuk.
“De DNF werd veroorzaakt door hoge druk in de brandstofleiding”, zegt Marko. “Hierdoor ontstond er een lek in de leiding. De hoge druk werd veroorzaakt door een stuiterende wagen op de rechte stukken. De race in Australië is gesimuleerd op de testbank en daar kwamen enge dingen uit”, voegt de man uit Graz toe.
Later in het interview laat Marko weten dat het inderdaad waar is dat Red Bull het stuiteren goed onder controle heeft. Toch is een kleine beweging nooit helemaal te voorkomen. “We hebben het stuiteren inderdaad goed onder controle, maar nog altijd beweegt onze wagen een klein beetje. Dit is volgens ons de oorzaak voor het uitvallen van Verstappen”, aldus de ex-Formule 1-coureur.
Het bericht Helmut Marko geeft opheldering over krachtbron Max Verstappen verscheen eerst op GP33 .