Onenigheid bij Formule 1-topmannen over tanken
FIA-baas Jean Todt pleit niet alleen voor het weglaten van technische hulpmiddelen in de cockpit van een Formule 1-wagen. Ook is hij voorstander van het herintroduceren tanken. Als het aan Todt ligt, wordt dit ingevoerd bij de nieuwe reglementen vanaf 2021.
'Ik wil het tanken nog een keer analyseren', wordt Todt geciteerd door Auto, Motor und Sport . 'Als we het tanken weer gaan invoeren, dan zullen de auto’s lichter en kleiner zijn.' Het argument dat tanken te duur is, lacht hij weg. 'Gezien de motorhomes die de teams in de paddocks maken, zal het kostenargument voor het tanken geen 'killerargument' zijn.'
Een verkorting van veertig centimeter is nodig om de auto's sneller te maken
De financiële gevolgen van het tanken zijn volgens Auto, Motor und Sport net zo klein als de kans op benzinebranden in de pitstraat, zoals die er in het verleden waren. En die kans is klein vanwege de huidige technologie. Tanken zou de auto's kleiner moeten maken, maar veel scheelt het allemaal niet. Kleinere tanks laten de wielbasis slechts enkele centimeters krimpen, terwijl je een verkorting van veertig centimeter nodig hebt om de auto’s nog sneller te maken. Het gewicht zou worden verminderd met tien kilogram. Het voordeel van de lagere benzinebetaling geldt ook slechts voor vijftig procent van de raceafstand.
De banden zouden minder last hebben als het gewicht daalt, maar aangezien de rondetijden gemiddeld minder worden, zou het voordeel van de Pirelli-banden snel worden omgedraaid. Degenen die, zoals Lewis Hamilton, terug willen naar een gewicht van minder dan zevenhonderd kilogram, hebben in plaats daarvan andere motoren nodig. Dat scheelt zestig tot zeventig kilo.
'Er zijn nog nooit meer voorspelbare races geweest dan toen er nog getankt werd'
Formule 1-sportdirecteur Ross Brawn is tegen het tanken. 'Om historische redenen. Er zijn nog nooit meer voorspelbare races geweest dan voor 2010, toen er nog getankt werd.' Bij tanken worden strategieën inderdaad meer voorspelbaar, inhalen wordt dan lastiger. In plaats van te focussen op tanken, zegt Brawn, is het beter om na te denken over het gebruik van de huidige stroombronnen, zodat er meer stroom is op zaterdag dan in de race.