Achterstand Mercedes verklaard: liften op het rechte stuk

Het Mercedes Formule 1-team kende een dramatische kwalificatie voor de Sprint op Imola. Voor het eerst sinds Japan 2012 heeft het Duitse team geen auto in Q3, de laatste kwalificatiesessie. George Russell eindigde op een elfde stek, terwijl Lewis Hamilton niet verder kwam dan plek dertien. Maar waarom had Mercedes vrijdag zo’n grote achterstand?
In 2022 is de Mercedes W22 op alle circuits al trager geweest dan Ferrari en Mercedes, maar het gat op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari was wel uitzonderlijk groot. Russell verloor 1,9 seconde op Max Verstappen, die in Q2 het snelst ging, terwijl Lewis Hamilton zelfs 2,3 seconde moest toegeven.
Toto Wolff heeft nu verklaard waar het grootste probleem zat voor Mercedes: het opwarmen van de banden. De W13 had minimaal drie rondes nodig voor de banden op de juiste temperatuur waren, waardoor de coureurs meer grip hebben en harder kunnen pushen. Tot die tijd was het glibberen en glijden voor Russell en Hamilton, die daarmee veel tijd verloren in de bochten.
Maar op het moment dát de banden opgewarmd waren, kwam er een nieuw probleem naar boven: het moeten liften op de rechte stukken. De Mercedes stuitert zo hard op de rechte stukken – het porpoising – waardoor Hamilton en Russell van hun gas moeten op het lange rechte stuk. Doen ze dit niet, dan is de kans groot dat Mercedes onderdelen van haar vloer breekt. 
Dat werd duidelijk in de eerste vrije training, waar George Russell een gedeelte van zijn vloer brak. Uit voorzorg werd daarna gevraagd aan Russell en Hamilton om niet vol gas te gaan op de rechte stukken.


Update in Barcelona


Over een maand, als de Formule 1 in Barcelona neerstrijkt, moet Mercedes met een grote update komen. Onder andere zal er tegen die tijd een nieuwe vloer geïntroduceerd worden. Dit alles om ervoor te zorgen dat het stuiteren flink afneemt. Tot die tijd zal Mercedes het moeten doen met wat ze nu hebben: een auto die niet voluit kan gaan zonder uit elkaar te vallen. Het bericht Achterstand Mercedes verklaard: liften op het rechte stuk verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines