Newey wijst naar Pirelli: 'Banden zijn schuldig aan spektakelloze Formule 1'
Begin dit jaar zijn in de Formule 1 enkele reglementen gewijzigd om het inhalen te bevorderen. De voorvleugels zijn vereenvoudigd en ook de achtervleugel is aangepast, maar als Auto, Motor und Sport de cijfers van de eerste tien Grands Prix erbij pakt, dan lijkt er op het eerste oog weinig progressie geboekt te zijn.
De eerste races van 2019 vielen menig Formule 1-fan toch wat tegen. Het verwachte spektakel van dit jaar bleef tot de weekenden in Oostenrijk en Groot-Brittannië in ieder geval uit. Concrete cijfers beamen dat de show ten opzichte van 2018 niet direct verbeterd is. Waar er dit seizoen tot op heden 310 inhaalacties werden genoteerd, waren dat er vorig jaar er maar vijf minder; 305.
Toch is de FIA tevreden over de invoering van de nieuwe reglementen. 'Als we niks hadden gedaan, was het alleen nog maar slechter geworden', vertelt techniekchef Nikolas Tombazis. De topman van de internationale autosportbond suggereert dat de aerodynamica-afdelingen van de Formule 1-teams er anders voor hadden kunnen zorgen dat hun eigen wagens nóg moeilijker te volgen waren voor de concurrentie, waardoor het inhalen flink bemoeilijkt nog moeilijker wordt.
Newey vindt banden schuldig
Daar is Adrian Newey van Red Bull Racing het echter niet mee eens. De ontwerper van de RB15 van Max Verstappen en Pierre Gasly wijst voornamelijk naar Pirelli. 'Ik vind dat de banden schuldig zijn aan het feit dat het zo moeilijk is om voorgangers te volgen. Als de banden te warm worden, kan zelfs de snellere rijder niet lang in de slipstream blijven rijden', aldus de Brit. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)