‘Mercedes dacht met de W13 een seconde per ronde harder te gaan dan de rest’
Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com is Mercedes flink geschrokken van de prestaties van de W13. Voorafgaand aan het seizoen dachten de ingenieurs dat hun ontwerp, met radicale sidepods, een seconde per ronde sneller zou moeten zijn dan de rest van het veld.
Maar het tegenovergestelde geschiedde. De Mercedes W13 stuitert harder op de rechte stukken dan welke auto dan ook, waardoor de rijhoogte van de auto verhoogd moest worden en het ware potentieel van de auto nog niet naar boven is gekomen. In plaats van een seconde voorsprong op Red Bull Racing en Ferrari, moest het Duitse team bijna een seconde toegeven per ronde op hun grootste concurrenten.
Het grootste probleem voor Mercedes is de hoge frequentie in het stuiteren van de W13. Hierdoor stuitert de bolide ook tijdens het remmen en stopt het pas bij het ingaan van de bocht, waardoor Lewis Hamilton en George Russell veel tijd verliezen in de bochten. De Ferrari F1-75 stuitert ook hevig op het rechte stuk, maar minder snel én de Italiaanse bolide stopt wel met stuiteren voor de remzones.
Updates in Miami
Om iets meer van het potentieel te ontgrendelen heeft Mercedes een klein updatepakket meegenomen naar Miami. De W13 is 3kg lichter dan dat deze op Imola was en het team heeft een andere voorvleugel meegenomen, welke minder luchtweerstand moet geven. Op het 1,2 kilometer lange rechte stuk in Miami gaat dit veel voordeel opleveren. Het bericht ‘Mercedes dacht met de W13 een seconde per ronde harder te gaan dan de rest’ verscheen eerst op GP33 .
Maar het tegenovergestelde geschiedde. De Mercedes W13 stuitert harder op de rechte stukken dan welke auto dan ook, waardoor de rijhoogte van de auto verhoogd moest worden en het ware potentieel van de auto nog niet naar boven is gekomen. In plaats van een seconde voorsprong op Red Bull Racing en Ferrari, moest het Duitse team bijna een seconde toegeven per ronde op hun grootste concurrenten.
Het grootste probleem voor Mercedes is de hoge frequentie in het stuiteren van de W13. Hierdoor stuitert de bolide ook tijdens het remmen en stopt het pas bij het ingaan van de bocht, waardoor Lewis Hamilton en George Russell veel tijd verliezen in de bochten. De Ferrari F1-75 stuitert ook hevig op het rechte stuk, maar minder snel én de Italiaanse bolide stopt wel met stuiteren voor de remzones.
Updates in Miami
Om iets meer van het potentieel te ontgrendelen heeft Mercedes een klein updatepakket meegenomen naar Miami. De W13 is 3kg lichter dan dat deze op Imola was en het team heeft een andere voorvleugel meegenomen, welke minder luchtweerstand moet geven. Op het 1,2 kilometer lange rechte stuk in Miami gaat dit veel voordeel opleveren. Het bericht ‘Mercedes dacht met de W13 een seconde per ronde harder te gaan dan de rest’ verscheen eerst op GP33 .