Analyse AMS: Gat tussen topteams en middenveld is in 2019 nog groter geworden


Een veelgehoorde klacht over de Formule 1 is dat het gat tussen de topteams en de teams in het middenveld te groot is.  Auto, Motor und Sport analyseerde dit gat en vergeleek de cijfers van 2019 met die van 2018. Conclusie: de topteams lopen nog harder weg bij de rest dan vorig jaar.
Als men kijkt naar de behaalde WK-punten in 2019 en 2018 na tien races, valt op dat de verhoudingen nog schever zijn dan vorig jaar. Het Duitse medium stelt vast dat de teams in het middenveld slechts 16% van de WK-punten scoorde in de tien eerste Grands Prix in 2019, terwijl dat in 2018 nog 25% was. Red Bull, Ferrari en Mercedes eisen dus een nog groter deel van de behaalde WK-punten op dan vorig jaar. 
Ook als men kijkt naar de rondetijden en de racepace van de teams, kan de conclusie worden getrokken dat het gat naar de topteams in 2019 groter is geworden. AMuS vergeleek de afstand tussen de racewinnaar en de beste rijder op het middenveld aan het einde van iedere race. Hierbij komt naar voren dat in acht van de tien gevallen, de raceleider een grotere afstand heeft gecreëerd dan in 2018. (Foto: Mercedes AMG F1)

Top Headlines