Picnic weigert schadevergoeding te betalen aan Max Verstappen

Online-supermarkt Picnic plaatste in 2016 een filmpje met een lookalike van Max Verstappen in de hoofdrol. Dit filmpje werd als grap geplaatst op Facebook, en moest de originele reclame van Verstappen met supermarktketen Jumbo nabootsen. Verstappen en zijn management konden de grap hier niet van inzien.
Volgens het management van de Formule 1-coureur werd het portretrecht van de Nederlander geschonden, waarvoor zij een schadevergoeding eisten. Deze werd in eerste instantie toegekend door de rechter, maar in een hoger beroep besloot de rechtbank van Amsterdam dat Picnic toch geen schadevergoeding hoefde te betalen aan Max Verstappen.


Verstappen naar Hoge Raad


De zaak gaat nu richting de Hoge Raad in het gerechtshof in Den Haag. Advocaat van Verstappen, Lex de Jager, legt in het AD uit waarom zijn cliënt zo graag wil dat hij de zaak wint. “Het moet nu voor eens en altijd duidelijk zijn dat deze vorm van guerillamarketing niet kan. Niet alleen bij Verstappen maar bij álle topsporters” , aldus De Jager. De geëiste schadevergoeding zou zo’n 350.000 euro zijn.


Picnic wil niet betalen


Michiel Muller, directeur van Picnic, liet in hetzelfde AD weten dat zij niet van plan zijn om de schadevergoeding te betalen, wat de Hoge Raad ook uitspreekt. Volgens de online-supermarkt moet ‘een grapje kunnen’.
“Picnic blijft erop vertrouwen dat een grapje moet kunnen. We waren toen in 2016 nog heel klein, slechts in drie steden actief, zij noemen het reclame, maar het was maar een grapje op Facebook” , aldus Muller. Het bericht Picnic weigert schadevergoeding te betalen aan Max Verstappen verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines