'Red Bull komt op Silverstone met zeer grote upgrade'

De Grand Prix van Miami gaf slechts een kleine voorproef van de geplande upgrades voor de Spaanse Grand Prix, welke volgende week zal plaatsvinden in Barcelona. In tegenstelling tot de voorspellingen voor de race in Florida kwam Ferrari slechts met een klein updatepakket voor de F1-75. De voor- en achtervleugels werden aangepast voor een afstelling met wat minder downforce. Een andere Ferrari-update, de vernieuwde vloer die na de GP van Emilia-Romagna werd gebruikt tijdens een Pirelli-test, werd niet eens gebruikt tijdens de vrije trainingen. In plaats daarvan zal het definitieve exemplaar van deze vloer geïntroduceerd worden in Barcelona, mét duidelijke veranderingen aan het profiel van de zijkant. Maar, nog belangrijker: volgens een betrouwbare bron worden er skirts (extra plaatjes) geplaatst, diagonaal aan de zijkant van de Venturi-tunnels. Hierdoor moet een soortgelijke oplossing worden gevonden welke ook wordt gebruikt bij Red Bull, al sinds het begin van het seizoen. Deze oplossing moet zorgen voor het afvoeren van meer luchtstromen onder de auto. De diffuser wordt hierbij eveneens vervangen door een exemplaar welke alleen nog door Charles Leclerc is getest tijdens de eerste vrije training in Melbourne. Dit onderdeel kan ervoor zorgen dat het gemis aan performance, wat in Miami het geval was, verdwijnt. RB18 van Verstappen zeven kilo lichter In Florida was het gat tussen Ferrari en Red Bull niet alleen te verklaren door de snelheid van de RB18 op de lange rechte stukken. De Ferrari-bolide was namelijk ook minder snel in de langzame bochten door het gemis aan effectiviteit van de vloer. De bandendegradatie op de mediumband was hoog, wat ook deels kwam door het gemis aan grip. Ook Red Bull ziet niet stil: de grootste rivalen van de Scuderia, onder technische supervisie van ontwerper Adrian Newey, zullen eveneens een nieuw pakket introduceren. Hiermee wordt niet alleen de aerodynamica van de RB18 effectiever, want ook het gewicht wordt aangepakt. Dit proces is al begonnen in Imola, waar de vloer vier kilogram lichter werd, ondanks het identieke uiterlijk van het onderdeel. Het doel van de upgrade is om de auto maar liefst zeven kilogram lichter te maken. Voor deze operatie moest men een aantal onderdelen opnieuw ontwerpen, niet alleen op aerodynamisch vlak. Veel details van de auto die niet vanaf de buitenkant te zien zijn, zijn aangepast. Ook onderdelen van de krachtbron en vooral de koelingssystemen en radiatoren zijn aangepast om dezelfde hitteverdeling te waarborgen. Op aerodynamisch gebied zijn er aanpassingen gepland voor de diffuser en de voorkant van de vloer. Aanpassingen aan de vleugel zijn eveneens nog niet uitgesloten, vooral niet bij endplates. In Barcelona zullen alle concurrenten met een schuin oog naar Red Bull en de RB18 kijken, niet alleen om te kijken wat Newey en zijn personeel meegenomen hebben, maar ook om te inventariseren wat de financiële impact is geweest voor de Oostenrijkse renstal. Dit natuurlijk met oog op het budgetplafond. Grote Red Bull-upgrade mogelijk in Silverstone In de paddock van Miami gingen de geruchten - welke door onze bronnen worden bestempeld als ongegrond - dat Red Bull al 75% van het upgradebudget had uitgegeven bij de eerste updates. Er zou 27 miljoen euro van net iets minder dan 36 miljoen euro zijn uitgegeven. Wie wat dieper ingaat op de vraag, treft een hele andere realiteit aan. Vanaf het begin van het seizoen, gelijk vanaf de testdagen in Barcelona, waren de aerodynamische ontwikkelingen uitsluitend gericht op het bodywork, welke aangepast is tijdens de test in Bahrein, en op de ontwikkeling van de vleugels. Deze vleugels werden aangepast voor de specifieke karakteristieken van de eerste races op de Formule 1-kalender. De enige grote ontwikkeling, die niet als onvoorzien kan worden aangemerkt (het was gepland door Newey en zijn team), dat was de aangepaste vloer. Het lichter maken van de vloer en verschillende (metalen) onderdelen die met een freesmachine worden geproduceerd heeft een financiële impact gehad van, naar schatting, enkele tienduizenden euro's. Volgens onze bronnen zit Red Bull tot nu toe niet op meer dan 18% van het totale ontwikkelingsbudget. Het lijkt er zelfs op dat de upgrade in Barcelona niet eens de grootste evolutie zal zijn van Red Bull. Het technische team van Newey zou in feite al een tijdelijk doel hebben gesteld voor de introductie van een nieuw aerodynamisch pakket. Deze staat gepland voor de Grand Prix op Silverstone, begin juli.

Top Headlines