Wrijving in de Formule 1-paddock door mogelijke toetreding van elfde team
McLaren-topman Zak Brown is zeer kritisch op andere Formule 1-teams. De Amerikaan vindt het namelijk “egoïstisch” van andere renstallen om tegen nieuwe teams te zijn. Hiermee doelt Brown op de mogelijke toetreding van Andretti Global in de toekomst.
Vanuit de Concorde Agreement bestaat er de mogelijkheid voor twee nieuwe teams. Hiermee zou de grid twaalf teams bevatten in plaats van de huidige tien. Het is alweer een tijdje geleden dat de Formule 1 meer dan tien teams telde. In 2016 verliet Manor namelijk de Formule 1 door financiële problemen waardoor er nog maar tien teams overbleven.
Hierna is er nooit meer écht aanstalten gemaakt door nieuwe teams om toe te treden tot de sport. Geruchten bleven geruchten, maat tot échte actie kwam het eigenlijk nooit. Toch zijn er nu drie grote partijen die een plekje in de Formule 1 willen veroveren. Deze drie namen zijn Porsche, Audi en Andretti Global. De eerste twee merken willen echter geen compleet nieuw team opstarten, maar in zee gaan met een bestaand team.
De laatstgenoemde wil in tegenstelling tot Porsche en Audi wél een eigen team oprichten. Daarvoor zouden volgens Andretti senior al de nodige faciliteiten zijn gebouwd door zijn zoon. Zo zouden er deals zijn gemaakt met Renault voor de krachtbron alsook een gloednieuwe campus om de wagen te ontwikkelen.
Begrip vanuit McLaren
Toch kwam er de nodige kritiek op het nieuws van Andretti Global. De grootste criticaster was Mercedes-teambaas Toto Wolff die stelde dat een nieuw team iets moest toevoegen aan de sport. Die nieuwe toevoeging is volgens Wolff vooralsnog niet aanwezig bij Andretti Global. Ook zou het financiële verlies van de tien bestaande teams een rol spelen voor Wolff.
McLaren-topman Brown deelt de mening van Wolff niet, maar begrijpt hem wel enigszins. “We hebben een mooie show met de tien bestaande teams dus ik snap mensen die geen nieuw team willen”, zegt de Amerikaan. “Toch hebben we de afgelopen twintig jaar gezien dat er altijd teams zijn die het financieel zwaar hebben”, voegt Brown toe.
“Of je als investeerder nou een bestaand team koopt of een compleet nieuwe formatie opricht, het maakt niets uit voor de sport. Het laat alleen maar zien dat de Formule 1 een gezonde sport is. Meerdere investeerders die ook in andere raceklassen actief zijn, willen immers toetreden”, gaat Brown verder.
Egoïstisch van andere teams
Ondanks zijn eerdere begrip laat Brown weten het egoïstisch te vinden van andere teams om een nieuw team de rug toe te keren. “Het is voor mij niet gek dat er teams zijn die nieuwe formaties niet in de sport willen. Het is naar mijn mening een zeer egoïstische visie, maar helaas geen nieuwe in de Formule 1”, begint de McLaren-CEO.
“Het is duidelijk dat Andretti graag in de Formule 1 wil komen aangezien hij daarvoor veel heeft geprobeerd. Met Alfa Romeo had Andretti namelijk bijna een deal te pakken. Nu wil hij [Andretti, red.] zelfs een eigen team beginnen”, laat Brown weten. Volgens de FIA zijn er buiten Andretti nog veel meer andere partijen die willen toetreden tot de sport.
De nood vanuit de FIA zou dus niet al te hoog zijn. Toch is er onder een aantal bestaande teams wel degelijk nood aan de man. Zij zien namelijk hun welverdiende inkomsten als sneeuw voor de zon verdwijnen door een nieuwe toetreding. Brown laat weten begrip te hebben voor deze teams, maar het alsnog een vreemde actie te vinden op de lange termijn.
Het bericht Wrijving in de Formule 1-paddock door mogelijke toetreding van elfde team verscheen eerst op GP33 .
Vanuit de Concorde Agreement bestaat er de mogelijkheid voor twee nieuwe teams. Hiermee zou de grid twaalf teams bevatten in plaats van de huidige tien. Het is alweer een tijdje geleden dat de Formule 1 meer dan tien teams telde. In 2016 verliet Manor namelijk de Formule 1 door financiële problemen waardoor er nog maar tien teams overbleven.
Hierna is er nooit meer écht aanstalten gemaakt door nieuwe teams om toe te treden tot de sport. Geruchten bleven geruchten, maat tot échte actie kwam het eigenlijk nooit. Toch zijn er nu drie grote partijen die een plekje in de Formule 1 willen veroveren. Deze drie namen zijn Porsche, Audi en Andretti Global. De eerste twee merken willen echter geen compleet nieuw team opstarten, maar in zee gaan met een bestaand team.
De laatstgenoemde wil in tegenstelling tot Porsche en Audi wél een eigen team oprichten. Daarvoor zouden volgens Andretti senior al de nodige faciliteiten zijn gebouwd door zijn zoon. Zo zouden er deals zijn gemaakt met Renault voor de krachtbron alsook een gloednieuwe campus om de wagen te ontwikkelen.
Begrip vanuit McLaren
Toch kwam er de nodige kritiek op het nieuws van Andretti Global. De grootste criticaster was Mercedes-teambaas Toto Wolff die stelde dat een nieuw team iets moest toevoegen aan de sport. Die nieuwe toevoeging is volgens Wolff vooralsnog niet aanwezig bij Andretti Global. Ook zou het financiële verlies van de tien bestaande teams een rol spelen voor Wolff.
McLaren-topman Brown deelt de mening van Wolff niet, maar begrijpt hem wel enigszins. “We hebben een mooie show met de tien bestaande teams dus ik snap mensen die geen nieuw team willen”, zegt de Amerikaan. “Toch hebben we de afgelopen twintig jaar gezien dat er altijd teams zijn die het financieel zwaar hebben”, voegt Brown toe.
“Of je als investeerder nou een bestaand team koopt of een compleet nieuwe formatie opricht, het maakt niets uit voor de sport. Het laat alleen maar zien dat de Formule 1 een gezonde sport is. Meerdere investeerders die ook in andere raceklassen actief zijn, willen immers toetreden”, gaat Brown verder.
Egoïstisch van andere teams
Ondanks zijn eerdere begrip laat Brown weten het egoïstisch te vinden van andere teams om een nieuw team de rug toe te keren. “Het is voor mij niet gek dat er teams zijn die nieuwe formaties niet in de sport willen. Het is naar mijn mening een zeer egoïstische visie, maar helaas geen nieuwe in de Formule 1”, begint de McLaren-CEO.
“Het is duidelijk dat Andretti graag in de Formule 1 wil komen aangezien hij daarvoor veel heeft geprobeerd. Met Alfa Romeo had Andretti namelijk bijna een deal te pakken. Nu wil hij [Andretti, red.] zelfs een eigen team beginnen”, laat Brown weten. Volgens de FIA zijn er buiten Andretti nog veel meer andere partijen die willen toetreden tot de sport.
De nood vanuit de FIA zou dus niet al te hoog zijn. Toch is er onder een aantal bestaande teams wel degelijk nood aan de man. Zij zien namelijk hun welverdiende inkomsten als sneeuw voor de zon verdwijnen door een nieuwe toetreding. Brown laat weten begrip te hebben voor deze teams, maar het alsnog een vreemde actie te vinden op de lange termijn.
Het bericht Wrijving in de Formule 1-paddock door mogelijke toetreding van elfde team verscheen eerst op GP33 .