Verstappen grijpt WK-leiding na sterk staaltje bandenstrategie en uitvallen Leclerc

Max Verstappen heeft voor de tweede keer in zijn Formule 1-loopbaan de Grand Prix van Spanje gewonnen. De Red Bull-coureur nam door de winst ook de leiding in het WK-klassement over van Charles Leclerc, die in de 27ste ronde de race moest staken vanwege motorproblemen.
De winst van Verstappen was mede het werk van een ijzersterke bandenstrategie, waardoor hij zich naar voren kon manoeuvreren.
De Nederlander moest zich namelijk in de race terugvechten. Verstappen was in de tiende ronde door een onverwachte windvlaag van de baan gevlogen, waardoor hij een aantal posities verloor.
Frustraties bij Verstappen
Verstappen ging daarna zijn ploeggenoot Pérez snel voorbij, maar in zijn jacht op nummer twee Russell haperde zijn DRS en hij bleef gefrustreerd rondenlang achter de Brit hangen.
Leclerc viel vervolgens in de 27ste ronde uit vanwege motorproblemen, waarna Verstappen direct naar binnen ging voor een set nieuwe banden. Het bleek later een gouden greep.
Bij Pérez werkte de DRS wel; hij ging Russell voorbij en pakte de kop. Toen ook Russell de pits bezocht, bleek Red Bulls bandenstrategie de winnende.
Verstappen hing in de 49ste ronde aan de staart bij Pérez en kreeg daarna ruim baan van de Mexicaan. De Limburger reed vervolgens onbedreigd naar zijn derde grandprixzege op rij.
Voor Leclerc waren de druiven heel zuur. De Monegask vertrok van pole, beleefde een goede start en leek op weg naar een comfortabele overwinning.
De leider in het WK-klassement beleefde in de 27ste ronde een dramatisch moment toen hij vanwege motorproblemen zijn vierde overwinning van het seizoen door de vingers zag glippen.
Knappe comeback Hamilton
Lewis Hamilton eindigde op de vijfde plaats na een knappe comeback. De zevenvoudig wereldkampioen was na een botsing met Kevin Magnussen in de eerste ronde op de achttiende plaats beland en wilde daarna de handdoek gooien.
Mercedes drukte de Brit vervolgens over de boordradio op het hart dat hij nog in de punten kon rijden en dat deed Hamilton vervolgens ook met verve.
De inhaalrace van Hamilton, die na succesvolle jaren nu geen rol van betekenis speelt in het wereldkampioenschap, werd gewaardeerd door de Formule 1-fans, die hem tot coureur van de dag kozen.
De winst van Verstappen was mede het werk van een ijzersterke bandenstrategie, waardoor hij zich naar voren kon manoeuvreren.
De Nederlander moest zich namelijk in de race terugvechten. Verstappen was in de tiende ronde door een onverwachte windvlaag van de baan gevlogen, waardoor hij een aantal posities verloor.
Frustraties bij Verstappen
Verstappen ging daarna zijn ploeggenoot Pérez snel voorbij, maar in zijn jacht op nummer twee Russell haperde zijn DRS en hij bleef gefrustreerd rondenlang achter de Brit hangen.
Leclerc viel vervolgens in de 27ste ronde uit vanwege motorproblemen, waarna Verstappen direct naar binnen ging voor een set nieuwe banden. Het bleek later een gouden greep.
Bij Pérez werkte de DRS wel; hij ging Russell voorbij en pakte de kop. Toen ook Russell de pits bezocht, bleek Red Bulls bandenstrategie de winnende.
Verstappen hing in de 49ste ronde aan de staart bij Pérez en kreeg daarna ruim baan van de Mexicaan. De Limburger reed vervolgens onbedreigd naar zijn derde grandprixzege op rij.
Voor Leclerc waren de druiven heel zuur. De Monegask vertrok van pole, beleefde een goede start en leek op weg naar een comfortabele overwinning.
De leider in het WK-klassement beleefde in de 27ste ronde een dramatisch moment toen hij vanwege motorproblemen zijn vierde overwinning van het seizoen door de vingers zag glippen.
Knappe comeback Hamilton
Lewis Hamilton eindigde op de vijfde plaats na een knappe comeback. De zevenvoudig wereldkampioen was na een botsing met Kevin Magnussen in de eerste ronde op de achttiende plaats beland en wilde daarna de handdoek gooien.
Mercedes drukte de Brit vervolgens over de boordradio op het hart dat hij nog in de punten kon rijden en dat deed Hamilton vervolgens ook met verve.
De inhaalrace van Hamilton, die na succesvolle jaren nu geen rol van betekenis speelt in het wereldkampioenschap, werd gewaardeerd door de Formule 1-fans, die hem tot coureur van de dag kozen.