Nieuwe 2021-regels zorgen niet voor meer spektakel volgens oud-technisch directeur
Vanaf 2021 kent de Formule 1 nieuwe regels. Zo wil men bijvoorbeeld terugkeren naar grondeffect om meer downforce te creëren. Uiteindelijk moeten de nieuwe regels voor meer spektakel zorgen, maar Gary Anderson gelooft niet dat het nieuwe reglement daarvoor gaat zorgen. Dat vertelt hij tegenover Motorsport.com .
Het grondeffect zorgt er namelijk voor dat de vleugels en vinnetjes die vuile lucht veroorzaken kunnen verdwijnen. Zo moeten de wagens nog steeds over veel neerwaartse druk beschikken, maar dan met gevolg dat de bolides elkaar makkelijker kunnen volgen. Met dan weer als gevolg dat er meer ingehaald wordt, waardoor het spektakel toeneemt. Dat klinkt met name voor de fans en de coureurs zelf als muziek in de oren, maar de voormalig technisch directeur van de Formule 1 is sceptisch. 'Het maakt niet uit welke veranderingen er komen, want elke wagen die neerwaartse druk produceert om meer grip te genereren zal per definitie minder goed presteren wanneer hij in de turbulentie van een andere wagen rijdt.'
'Laatste simulatie 2021-regels laat downforceverlies zien van vijf tot tien procent'
Volgens FIA-topman Nikolas Tombazis denkt dat de combinatie van grondeffect, simpelere aerodynamica en deflectoren bij de voorwielen eraan bijdraagt dat wagens elkaar op kleine afstand kunnen volgen. 'De huidige generatie bolides verliest ongeveer 45 procent van de downforce wanneer ze binnen twee autolengtes van een rivaal rijdt. Uit de laatste simulaties van het idee voor 2021 is er sprake van een downforceverlies van slechts vijf tot tien procent', aldus Tombazis.
Anderson is het daar echter niet mee eens. 'Ik betwist de bewering dat er met de hedendaagse wagens bij het achtervolgen 45 procent downforce verloren gaat, en ik betwist nog stelliger dat dit bij het nieuwe concept met negentig procent afneemt. De intentie van het 2021-concept lijkt om veel meer downforce te genereren middels grondeffect. Dit kan alleen maar positief zijn aangezien het minder gevoelig is voor turbulente luchtstromingen.'
'Altijd lastig geweest om regels te schrijven waarbij een auto altijd werkt'
De details zijn volgens Anderson uiterst belangrijk. 'Het is altijd zeer lastig geweest om regels te schrijven waarbij een raceauto onder alle omstandigheden werkt. Het probleem gaat dus niet weg door simpelweg met minder vleugeldownforce te rijden. De afstelling wordt geoptimaliseerd voor een downforceniveau dat bij een specifiek circuit past. Alles wat de luchtstroom beïnvloedt, heeft een negatieve impact op de wegligging. Op dit moment, en in de nabije toekomst, hebben de teams de opdracht de snelst mogelijke wagen te ontwikkelen op basis van een set reglementen. Tot het moment komt dat teams een wagen moeten ontwikkelen die optimaal presteert in verkeer, blijven deze problemen bestaan.'