'Verstappen en Perez hadden een straf moeten krijgen in Monaco'

De Grand Prix van Monaco kreeg op zondagavond nog een staartje toen Ferrari een protest indiende tegen Red Bull-rijders Max Verstappen en Sergio Perez. De twee heren leken allebei over de lijn bij het uitkomen van de pitstraat te komen, maar de wedstrijdleiding oordeelde uiteindelijk dat er geen straf nodig was. Op de beelden was wel te zien dat Verstappen in ieder geval voor een deel op de lijn zat. Perez zat er met zijn linkerband misschien wel verder op of over, maar een straf bleef uit. Autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers leggen in de nieuwste podcast van RacingNews365 uit dat het 'gewoon' een straf had moeten zijn als de wedstrijdleiding streng was geweest. "Toen ik het zag gebeuren, had ik al zoiets van: 'oeps, oeps', want weet je, je gaat wel weer op de penaltystip liggen", zo trapt Coronel af. "En dus ja, ik begrijp dat Ferrari daar naar wil wijzen, maar dat kan je niet ná een wedstrijd doen. Dat gaat niet." De wedstrijdleider, Eduardo Freitas, was volgens Coronel altijd bikkelhard in de andere raceklassen. "Freitas heeft altijd gezegd: de witte lijn is als een muur. Als je op die lijn zit, dan zit je in de race tegen de muur aan. Als je óver de lijn zit, dan heb je eigenlijk je auto platgereden." Frustraties van Ferrari zijn begrijpelijk Dimmers vraagt een eindoordeel van Coronel. Hadden Verstappen en Perez een straf moeten krijgen voor het incident tijdens de GP van Monaco? "Normaal gesproken zou ik een berisping hebben verwacht", oordeelt de Nederlandse coureur, die er nog aan toevoegt: "Maar dan moet je het wel in de race doen." Het incident van Verstappen en Perez is volgens Dimmers vergelijkbaar met een incident van Lando Norris, tijdens de Grand Prix van Rusland in 2021. "Hij probeerde de pitstraat te halen met op de slicks, in de regen. Toen miste hij de ingang van de pitstraat en vloog hij er half uit en weer in. Meneer Coronel zei toen ook: dit was gewoon een straf, want de muur is een muur." "En daar kan je natuurlijk niet doorheen rijden. Je bent dus redelijk consequent nu", aldus de F1-expert, die de frustraties en het protest van Ferrari ook zeker kan begrijpen. "Als daar een muur had gestaan, dan hing hij erin, maar Perez ging er nog wat verder overheen. Ik snap dat Ferrari zegt, jongens, we vinden het niet meer leuk. Maar dan moet er tijdens de race wat mee gebeuren." Meer consistent handelen bij de wedstrijdleiding Coronel en Dimmers zijn het met elkaar eens: de wedstrijdleiding moet geen verschil maken tijdens het uitdelen van straffen. "Als je heel strikt hanteert, dan zouden ze allebei een straf moeten krijgen", vindt ook Dimmers. "Je gaat er overheen, maar dan moet je heel consequent zijn als wedstrijdleiding. Het monitoren, elke race en bij iedereen. Dat gebeurt nog niet zo." Mogelijk heeft het veiligheidsorgaan van de autosport coulant gehandeld door de regenbuien in Monte Carlo. "Ik denk dat ze rekening hebben gehouden met de omstandigheden, maar de Ferrari-coureurs gingen er niet overheen. Die zijn dan een beetje zuur, maar ja, het is een lastige." Beluister de gehele podcast van RacingNews365 hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines