Ferrari geeft illegale motor toe: ‘We hebben regels verlegd’

In gesprek met de BBC heeft Ferrari-teambaas Mattia Binotto uitspraak gedaan over de illegale motor waarmee het Italiaanse team reed in de tweede helft van 2019.
Ferrari kwam na de zomerstop in Spa met een ‘raketmotor’ op de proppen. De Italiaanse motor reed op de rechte stukken soms tien tot vijftien kilometer harder dan een Mercedes-motor. Voor de zomerstop was Mercedes het te kloppen team als het aankwam op motor- en autoperformance.
Toch sloegen de paceverschillen in de Belgische Ardennen ineens 180 graden om. Ferrari en Charles Leclerc wisten in de races na Spa pole position na pole position te veroveren. Voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin ontving ieder team een zogenaamde ’technical directive’ vanuit de FIA. Dit houdt in dat iedere renstal nog eens op een bepaald reglement wordt gewezen.
Het verhaal wordt echter nog aparter. Ferrari verloor na de technical directive in Austin ineens enorm veel snelheid. Met name op de rechte stukken leek de voorheen zo oppermachtige krachtbron tekort te komen. Veel teams voelden dat er iets mis was en stapten naar de FIA voor opheldering. Had Ferrari namelijk een achterkamertjesdeal gesloten met de FIA?
Die opheldering is er nooit gekomen. Tot op heden blijft het dus een mysterie hoe Ferrari ineens zo enorm veel pace wist te vinden, maar ook enorm snel weer wist te verliezen. Gevraagd naar de toenmalige stand van zaken laat Binotto weten dat zijn team de grenzen van de reglementen opzocht.
“Ik wil het er liever niet over hebben aangezien het in het verleden ligt. Toch zal ik er even kort over uitweiden. In 2019 hebben we als team de regels dusdanig geïnterpreteerd dat we regels hebben verlegd. Wat we hebben gedaan kan echter niet als illegaal worden gezien, want we zijn niet gediskwalificeerd”, zegt Binotto tegen de Engelse zender.
Wat deed Ferrari precies?
Het duurde niet lang voordat teams en andere F1-ingewijden erachter kwamen hoe Ferrari ineens zoveel pace wist te vinden op de rechte stukken. Er waren een aantal theorieën, maar de meest gehoorde zienswijze is die van de fuelflow. Formule 1-auto’s mogen namelijk niet ongelimiteerd brandstof naar de motor sturen. De precieze hoeveelheid is aan banden gelegd en wordt gemeten door een metertje in de krachtbron.
Ferrari had dit metertje op een andere manier aangelegd in de brandstofleiding. Hierdoor werd er minder brandstof aangegeven dan de werkelijke hoeveelheid. Er ging dus meer brandstof naar de motor dan reglementair was toegestaan.
Een andere theorie is de theorie waarin Ferrari brandstof overhield na het loslaten van het gaspedaal. Bij het optrekken werd de nog in de brandstofleiding aanwezige brandstof opnieuw geïnjecteerd in de motor. Hierdoor kreeg de Ferrari-krachtbron als het ware een extra shot aan pk’s.
Het bericht Ferrari geeft illegale motor toe: ‘We hebben regels verlegd’ verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines