Overzicht: Mercedes en Ferrari langzaam richting gridstraffen, Verstappen nog veilig

De Formule 1-coureurs kunnen in 2022 gridstraffen krijgen wanneer zij te veel motoronderdelen gebruiken. Dit geldt voor de volgende zeven onderdelen: Internal Combustion Engine (ICE): max 3 stuks Turbo Charger (TC): max 3 stuks MGU-H: max 3 stuks MGU-K: max 3 stuks Energy Store (ES): max 2 stuks Control Electronics (CE): max 2 stuks Exhaust (EX): max 8 stuks Van de eerste vier hierboven genoemde onderdelen mogen de coureurs straffeloos drie onderdelen gebruiken, van de ES en CE slechts twee en liefst acht uitlaten. Ga je daar overheen, dan volgt een gridstraf. Hieronder geven we aan hoeveel onderdelen elke coureur al heeft gebruikt, bijgewerkt tot en met de Grand Prix van Miami. Max Verstappen heeft vooralsnog alleen gebruik gemaakt van een nieuwe uitlaat, terwijl teamgenoot Sergio Perez al een tweede MGU-H heeft gekregen van Red Bull. Bij Ferrari en Mercedes hebben de coureurs al wat meer onderdelen gebruikt. Vooral bij Charles Leclerc en Carlos Sainz komt een gridstraf langzaam in de buurt. De eerder gebruikte onderdelen mogen overigens vaker gebruikt worden. Wie bijvoorbeeld een derde verbrandingsmotor (ICE) installeert in de bolide, mag de eerste twee nog altijd gebruiken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines