Aangepaste Red Bull-vloer Silverstone basis voor RB19 van 2023

Het circuit van Silverstone, daar waar volgende week de Formule 1 Grand Prix vaan Groot-Brittannië wordt verreden, is erg technisch en wordt gekenmerkt door vele snelle bochten waarbij meermaals van richting wordt veranderd. Denk alleen al aan de beroemde bochtencombinatie Maggots, Beckets en Chapel. De kans dat de snelheden daar door de nieuwe generatie Formule 1-auto's hoger liggen dan voorheen is groot. Dit dankzij de toegenomen downforce die onder de auto middels het grondeffect wordt gegenereerd. Het is tevens het thuiscircuit voor zeven van de tien teams die allemaal op een steenworp afstand van het circuit gevestigd zijn. Milton Keynes waar Red Bull gevestigd is, ligt maar een paar kilometer verderop. Bij dat team plant men een groot aantal updates, die op zichzelf niet enorm ingrijpend zullen zijn - we schreven eerder immers al dat grote updates er niet meer in zullen zitten -, maar meer gericht zij op het corrigeren van enkele minimale zwakten van de auto met het oog op de performance. Daarbij zal de focus niet enkel liggen op aerodynamica. Volgens geruchten zijn de afgelopen drie maanden de nodige onderdelen opnieuw ontworpen, om zowel beter te functioneren als om gewicht te besparen. De vloer zal nieuw zijn door onder andere een nieuw ontwerpproces, een herziening van de structuur van het carbon en door nieuw gepositioneerde luchtkanalen. Beginpunt voor de Red Bull RB19 Een opmerkelijk kenmerk van de RB18 was al sinds de eerste meters van 2022 de diversiteit aan luchtkanalen onder de auto, waarbij het profiel van de binnenste geleiders aan de onderzijde bovendien niet in een vloeiende lijn, maar juist trapsgewijs liep. Op Silverstone zal die 'onderbreking' (zie onderste rode pijlen op afbeelding hierboven) nog extremer zijn, om zo de luchtstroom en de luchtdruk onder de auto zo optimaal mogelijk te reguleren. Dit steeds verder optimaliseren van de lagere luchtstroom onder de vloer was een belangrijke reden voor de steeds betere performance van de RB18 in de langzamere delen van de circuits die de F1 tot nu toe dit seizoen heeft aangedaan. De laatste evolutie (het team zet enkel nog in op evolutie) van die vloer die we in Silverstone gaan zien zal waarschijnlijk ook de basis vormen voor het aerodynamische concept van de Red Bull RB19 die we in 2023 op de circuits in actie gaan zien. Red Bull had al vanaf het begin van het seizoen een goede grip op het probleem van porpoising en is er al bijna in geslaagd het fenomeen in zijn geheel uit te bannen. Het team profiteerde van nuttige data aan het begin van het seizoen om op basis daarvan nauwkeurige simulaties uit de voeren die uiteindelijk hebben geleid tot de optimalisatie van het profiel onder de auto zoals we dat op Silverstone gaan zien. Het is noemenswaardig dat dit gebeurt vlak na het uitvaardigen van de door Red Bull en Ferrari verfoeide technical directive 39 . Ferrari en Red Bull waren er immers allebei in geslaagd, zij het met verschillende methoden en zichtbaar verschillende gevolgen, om porpoising de performance van de auto niet in de weg te laten staan. Voor beide teams is porpoising geen probleem dat door nieuwe richtlijnen van de FIA verholpen dient te worden. Red Bull en met name Max Verstappen werden de laatste races geteisterd door DRS-problemen. Op Silverstone zal het team daarom niet alleen met een iets gemodificeerde achtervleugel verschijnen, maar ook met een aangepaste DRS-activator (zie tweede afbeelding hierboven voor huidige exemplaar).

Top Headlines

Oudere Top Headlines