Update | Pirelli neemt uitspraken terug: 'Verbouwing Zandvoort kan toch wel'


Voor aanvang van de Grand Prix van Nederland in mei 2020, moet er nog het een en ander gebeuren aan de Noord-Hollandse baan. Naast een nieuwe asfaltlaag zullen flink wat bochten onder handen worden genomen, waaronder de Arie Luyendijkbocht. Ondanks dat Pirelli kritiek heeft op dit plan, is Jan Lammers daar niet van onder de indruk.
Er wordt flink wat veranderd aan de Arie Luyendijkbocht op Zandvoort. Naar verluidt wordt de bocht flink verbreed en daarnaast wil Zandvoort 'banking' introduceren. Doordat de buitenbocht hoger zal komen te liggen dan de binnenbocht, kan met de bocht met DRS open ingaan, om vervolgens meer snelheid mee te nemen over start-finish. 
Pirelli heeft echter kritiek op het verbouwingsidee. De Italianen zouden problemen zien in het plan, omdat de auto's door snelle bocht een hogere bandendruk zouden moeten krijgen, weet Racefans . Dit zorgt automatisch voor meer grip en dat is ook volgens Max Verstappen een tegenvaller . 
Zandvoort in gesprek, maar niet onder gezag van Pirelli
Jan Lammers, sportief directeur van de Nederlandse Grand Prix, stelt dat men volop in gesprek is om het circuit zorgvuldig onder handen te nemen. Ondanks de kritiek en zorgen van Pirelli, hebben de Italianen echter geen vetorecht. 'Laat ik het zo zeggen, Pirelli bepaalt niet hoe het circuit eruit komt te zien', zegt de Nederlander. 'Wij hebben te maken met de FIA en FOM en die zullen adviezen van Pirelli vast ter harte nemen, maar ze bepalen het niet.'
Update - 08:40 (27-7-2019) | Pirelli neemt uitspraken terug: 'Verbouwing Zandvoort kan toch wel'
Bandenleverancier Pirelli heeft goed nieuws voor het circuit van Zandvoort. Het Noord-Hollandse circuit wil voor de Nederlandse Grand Prix flink wat veranderingen doorbrengen, zoals het inbrengen van een hellingshoek van 18 graden in de laatste bocht. Dat laatste plan werd in eerste instantie afgekeurd door Pirelli, maar daar komen de Italianen nu op terug.
Zandvoort was voorstander om de laatste bocht van het zogenaamde 'banking' te voorzien. Doordat er een hoek in het asfalt zit, kunnen auto's vol gas (en met DRS) de laatste bocht door, waardoor er meer inhaalmogelijkheden zullen zijn op het rechte stuk. Pirelli was hier echter op tegen. Doordat auto's met veel snelheid het rechte stuk op gaan, zou de bandendruk teveel oplopen. Na onderzoek blijkt deze eerdere uitspraak echter onjuist.
'We hebben contact gehad met Dromo, een Italiaanse circuitontwikkelaar die ook bij de Nederlandse Grand Prix betrokken is', legt Mario Isola uit, de voorman van Pirelli Motorsport. 'Zij hebben voor ons getest en onderzocht of de banking daadwerkelijk problemen op zal leveren. Uit de eerste resultaten blijkt nu dat het allemaal erg meevalt. Er is nauwelijks verschil met een bocht zonder hellingshoek', aldus de Italiaan tegen  Motorsport.com . 

Top Headlines

Oudere Top Headlines