Toto Wolff geschrokken van flexibele vloer concurrentie: ‘Schokkend’
Mercedes-teambaas Toto Wolff is geschrokken van het grote aantal flexibele vloeren bij concurrerende teams. De Oostenrijker is dan ook blij dat de FIA heeft besloten beter te gaan controleren op de buigzaamheid van de vloer.
Teams waren bij de start van het seizoen met man en macht op zoek naar oplossingen tegen het inmiddels welbekende fenomeen genaamd porpoising. Sommige teams, denk aan Red Bull bijvoorbeeld, vonden al vrij snel een oplossing die het stuiteren van hun bolide flink moest inperken. Deze oplossing bleek te werken, want vandaag de dag is Red Bull het team dat het minste last heeft van een stuiterende auto.
Andere teams hebben het echter nog altijd erg moeilijk met het vinden van een oplossing tegen het stuiteren. Het team dat het meeste last heeft van een stuiterende bolide is Mercedes. Met name in Bakoe tijdens de GP van Azerbeidzjan gingen beide Mercedes-coureurs erg hard op en neer in hun auto. Iets wat bij de FIA niet onopgemerkt bleef.
Technical directive
Na klachten van met name Lewis Hamilton en George Russell besloot de FIA om een technical directive (TD) uit te vaardigen. Dit is een soort van hernieuwing van bestaande regels waaraan teams zich moeten gaan houden. In Canada maakte het autosportorgaan bekend het porpoising te willen gaan verminderen vanwege veiligheidsredenen. Nu is bekend dat er vanaf de GP van Frankrijk een duidelijke richtlijn zal zijn als het gaat om het stuiteren van de auto’s.
In de TD staat bijvoorbeeld dat de vloer van een F1-auto maar maximaal 2 millimeter mag doorbuigen. Toch zijn er volgens Wolff momenteel teams die met een flexibele vloer rondrijden. Hierdoor bedraagt de buiging van de vloer maar liefst 6 millimeter, in plaats van de afgesproken 2. Met name Red Bull zou hierdoor haast geen last hebben van porpoising. Wolff geeft aan dat hij geschokt was toen hij hoorde van de TD. Niemand binnen zijn team had namelijk nagedacht over een flexibele vloer omdat het tegen de reglementen zou zijn.
“Niemand had een idee totdat de FIA het in de meest recente TD opnam”, zegt Wolff in gesprek met The Race. “Voor ieder team was het een grote verassing. Het is immers duidelijk wat er in de regels geschreven staat en wat wel of juist niet is toegestaan”, besluit de Oostenrijkse teambaas van Mercedes.
Het bericht Toto Wolff geschrokken van flexibele vloer concurrentie: ‘Schokkend’ verscheen eerst op GP33 .
Teams waren bij de start van het seizoen met man en macht op zoek naar oplossingen tegen het inmiddels welbekende fenomeen genaamd porpoising. Sommige teams, denk aan Red Bull bijvoorbeeld, vonden al vrij snel een oplossing die het stuiteren van hun bolide flink moest inperken. Deze oplossing bleek te werken, want vandaag de dag is Red Bull het team dat het minste last heeft van een stuiterende auto.
Andere teams hebben het echter nog altijd erg moeilijk met het vinden van een oplossing tegen het stuiteren. Het team dat het meeste last heeft van een stuiterende bolide is Mercedes. Met name in Bakoe tijdens de GP van Azerbeidzjan gingen beide Mercedes-coureurs erg hard op en neer in hun auto. Iets wat bij de FIA niet onopgemerkt bleef.
Technical directive
Na klachten van met name Lewis Hamilton en George Russell besloot de FIA om een technical directive (TD) uit te vaardigen. Dit is een soort van hernieuwing van bestaande regels waaraan teams zich moeten gaan houden. In Canada maakte het autosportorgaan bekend het porpoising te willen gaan verminderen vanwege veiligheidsredenen. Nu is bekend dat er vanaf de GP van Frankrijk een duidelijke richtlijn zal zijn als het gaat om het stuiteren van de auto’s.
In de TD staat bijvoorbeeld dat de vloer van een F1-auto maar maximaal 2 millimeter mag doorbuigen. Toch zijn er volgens Wolff momenteel teams die met een flexibele vloer rondrijden. Hierdoor bedraagt de buiging van de vloer maar liefst 6 millimeter, in plaats van de afgesproken 2. Met name Red Bull zou hierdoor haast geen last hebben van porpoising. Wolff geeft aan dat hij geschokt was toen hij hoorde van de TD. Niemand binnen zijn team had namelijk nagedacht over een flexibele vloer omdat het tegen de reglementen zou zijn.
“Niemand had een idee totdat de FIA het in de meest recente TD opnam”, zegt Wolff in gesprek met The Race. “Voor ieder team was het een grote verassing. Het is immers duidelijk wat er in de regels geschreven staat en wat wel of juist niet is toegestaan”, besluit de Oostenrijkse teambaas van Mercedes.
Het bericht Toto Wolff geschrokken van flexibele vloer concurrentie: ‘Schokkend’ verscheen eerst op GP33 .