Ferrari geeft verklaring voor gekozen strategie in Engeland

Charles Leclerc was na de Grand Prix van Groot-Brittannië geen gelukkig man. De Monegask klaagde de gehele race al over het feit dat hij vastzat achter Carlos Sainz en tijdens de safety car liep zijn frustratie op tot het kookpunt. Ferrari besloot om Sainz, die tweede lag, naar binnen te halen, terwijl Leclerc buiten moest blijven op oude harde banden.
Sainz kreeg hierdoor ‘gratis’ een vers setje banden, omdat bijna iedereen achter hem ook naar binnen kwam voor een nieuw setje van de zachtste banden. Alleen Charles Leclerc werd van de top vijf niet naar binnen gehaald, terwijl Ferrari daar wel de tijd voor had (double stacking).
Door deze strategische keuze verloor Leclerc al snel de koppositie, waarna hij terugviel naar de vierde plaats. Hierdoor wist Leclerc slechts zes punten uit te lopen op Max Verstappen, die bijna de hele last rondreed met een zwaar gehavende Red Bull . Na de race op Silverstone gaf Mattia Binotto aan waarom Ferrari de keuze had gemaakt om Leclerc niet naar binnen te halen.
“We dachten dat een dubbele stop onmogelijk was, dus moesten we een keuze maken. We besloten om Carlos naar binnen te halen, omdat de banden van Charles verser waren. We hoopten dat de softs snel hun voordeel zouden verliezen, zodat we een één-twee konden scoren”, aldus Binotto.
Helaas pakte het voor Leclerc compleet verkeerd uit, waarna hij ook nog eens streng werd toegesproken door zijn teambaas . Al met al was het wéér een weekend om snel te vergeten voor de Monegask.
Het bericht Ferrari geeft verklaring voor gekozen strategie in Engeland verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines