Analyse snelle rondje Verstappen: 'Hij ging te snel door bocht 10'
Anthony Davidson heeft voor Skysports de snelle rondes van Max Verstappen en Lewis Hamilton geanalyseerd. De analist nam alle bochten door die Verstappen en Hamilton hebben genomen tijdens hun snelle ronde van de kwalificatie.
Verstappen lag na de eerste bochten nog voor op Hamilton, omdat hij meer tractie had bij het uitkomen van de vierde bocht. Maar de zeer langzame bocht op Hockenheim, verliest hij weer iets, Hamilton remde daar later. Ze nemen allebei deze bocht 'zeer wijd' volgens de analist.
Verstappen verliest tijd
Vervolgens gaat Verstappen te snel door bocht tien, zo constateert Davidson. Hierdoor kan Verstappen de RB15 niet goed oplijnen richting bocht elf, die naar rechts gaat en komt hij wat vast te zitten met zijn linkerhand.
Hamilton zat daar wel op de apex en won veel tijd ten opzichte van Verstappen. In de relatief snelle bocht, twaalf, gaat Verstappen te wijd en komt hij volledig op de kerb, waar Hamilton er niet volledig op zit en meer tijd wint.
Laatste sector ook voor Hamilton
In bocht dertien (Sachs) heeft Verstappen onderstuur, waardoor Hamilton in bocht veertien meer tractie heeft. De laatste bochten nemen de beide heren hetzelfde, waardoor Hamilton de pole pakt met drie tienden voorsprong. Het motorvermogen op het rechte stuk is uiteraard niet meegenomen in deze analyse. (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)