Verstappen volgens Pirelli in het nadeel met bandenstrategie

De snelste strategie die Pirelli op papier voor een droge race heeft uitgedacht is ideaal voor het team van Mercedes. De Italiaanse bandenproducent denkt namelijk dat het starten op de mediumband de snelste strategie zal zijn, mits er tussen ronde 24 en 29 wordt gestopt voor een nieuw setje van de harde band. Zowel Lewis Hamilton als Valtteri Bottas zullen de race aanvangen op de mediumband, waardoor het Mercedes-duo in het voordeel lijkt.
Coureurs die starten op het zachtste rubber, waaronder Max Verstappen en Pierre Gasly, zijn in theorie iets langzamer. Volgens Pirelli zal het Red Bull-duo waarschijnlijk ergens tussen ronde 18 en 22 naar binnen komen voor nieuw, vers rubber van de hardste compound, waarna ze de race uit kunnen rijden.
Aan het begin van de race zullen Verstappen en Gasly de druk op het Mercedes-duo hoog op kunnen voeren, aangezien de softband volgens Pirelli meer dan een halve seconde per ronde sneller is dan de mediumband.
Tot slot bestaat er ook nog een optie voor een twee-stopper. Mochten coureurs moeite hebben met de bandenslijtage, dan bestaat volgens de Pirelli de mogelijk tot een soft-soft-hard-strategie, maar in theorie is deze tactiek aanzienlijk langzamer dan de twee eerstgenoemde strategieën
Mocht de Grand Prix van Duitsland uitmonden in een regenrace, dan kan het wel eens een interessante Grand Prix worden. Geen enkel team heeft dit seizoen namelijk al in de regen gereden of getest,. Omdat de banden dit seizoen anders zijn dan vorig jaar, is het lastig te voorspellen hoe de banden zich in een regenrace zullen gedragen.
Of de uitgedachte strategieën van toepassing zullen zijn tijdens de race moet dus eerst nog blijken. De kans op een regenrace lijkt namelijk groot. Check hieronder welke droogweerbanden de coureurs tijdens de race nog tot hun beschikking hebben.

Top Headlines

Oudere Top Headlines