Flexibele vleugel-discussie nieuw leven ingeblazen

De ‘flexi-wing discussie’ in 2021 hield de gemoederen flink bezig. Na de Grand Prix van Spanje klaagde Mercedes bij de FIA over de achtervleugel van Red Bull Racing, welke te ver naar achter zou buigen. Hiermee zou het Oostenrijkse team een voordeel hebben op het rechte stuk. 
Slechts een paar races later maakte de FIA bekend dat ze een nieuwe manier zouden introduceren voor het meten van het doorbuigen van de achtervleugel. Red Bull Racing moest hierdoor een nieuwe vleugel steken en raakte een deel van haar voordeel op de rechte stukken kwijt. Maar ook bij het team van Max Verstappen waren er klachten over de Mercedes-vleugels.
Volgens Red Bull zou bij Mercedes juist de voorvleugel te ver doorbuigen, waardoor ook zij meer snelheid op de rechte stukken zouden genereren. Helmut Marko liet aan het einde van 2021 weten dat de FIA niks had gedaan met hun klacht en dat Mercedes de voorvleugel mocht blijven gebruiken, ondanks verdenkingen vanuit Red Bull.


Red Bull kiest tegenaanval


Maar ook in 2022 is de discussie rondom de vleugels nog niet opgelost. Volgens het doorgaans zéér goed ingevoerde Auto, Motor und Sport heeft Red Bull Racing opnieuw de FIA ingeschakeld als het gaat om de buigende voorvleugel van Mercedes. Lewis Hamilton en George Russell zouden ook dit seizoen voordeel hebben van dit trucje en op de rechte stukken meer snelheid kunnen meenemen.
Het is niet zomaar dat Red Bull nogmaals bij de FIA aanklopt. Het Oostenrijkse team is boos om het spelletje van Mercedes. De Duitsers hebben namelijk geklaagd over de vloeren van Red Bull en Ferrari, welke flexibel zouden zijn en daarmee meer downforce kunnen behalen. Vanaf de Grand Prix van België zal er een nieuwe Technical Directive ingevoerd worden, waarmee deze vloeren niet meer gebruikt kunnen worden.
Om Mercedes terug te pakken heeft Red Bull Racing nu besloten om de voorvleugel weer onder de loep te nemen en dit aan te kaarten bij de FIA. Gaat het bestuursorgaan dit keer wel op onderzoek uit bij Mercedes? Het bericht Flexibele vleugel-discussie nieuw leven ingeblazen verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines