Gewaagde gaspedaaltruc van Ferrari een belangrijke factor bij crash Leclerc
Er wordt beweerd dat Ferrari op een bepaalde manier gebruik maakt van het gaspedaal om in de bochten. Dit zou geleid kunnen hebben tot de fout van Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van Frankrijk. Vanuit onze bronnen binnen de paddock kan er nu inderdaad bevestigd worden dat dit klopt. Het is echter geen vreemde truc die door de Scuderia wordt gebruikt bij het gaspedaal. We moeten in feite teruggaan naar de jaren negentig om te kijken waar deze manier van rijden vandaan komt. Het tijdperk dat Michael Schumacher nog voor Ferrari reed. Een van de specifieke technieken van Schumacher was om de bochten te nemen terwijl hij het gaspedaal niet volledig losliet. Dit combineerde hij dan met het gebruik van de remmen. De twee voordelen van de Schumacher-Ferrari techniek De 'Schumacher-techniek' met het gebruik van zowel rem- als gaspedaal heeft twee belangrijke voordelen. Een aerodynamisch voordeel, omdat het met de lucht uit de uitlaat mogelijk is om de achtervleugel en de diffuser beter te laten werken. Zo kunnen de luchtstromen van onder de auto beter worden geleid, zelfs al zit de uitlaat niet onder de bolide. Reden nummer twee was het slimme gebruik van het draaien van de achterwielen. Door het gas- en het rempedaal te gebruiken kon er een soort gecontroleerde overstuur worden veroorzaakt. Op deze manier zou de voorkant van de auto sneller de bocht ingaan, terwijl de coureur de achterkant kon controleren door tegen te sturen. Dit was in grote lijnen dezelfde techniek die door Charles Leclerc in Frankrijk werd toegepast, wel met de toevoeging dat de afstelling van de auto er ook op was gericht om de auto aan de voorkant minder te limiteren en dus de bandenslijtage te verminderen. De spin en crash van Leclerc Het gebruik van het gas- en rempedaal op deze manier heeft zeer waarschijnlijk geleid tot de fout van Leclerc in Le Beausset. Hierbij was ook de slijtage van de achterbanden een factor. Leclerc probeerde in de ronde van zijn crash het gat met Max Verstappen te vergroten om een poging tot een undercut tegen te gaan. Hij spinde hierbij en belandde tegen de bandenstapels. Wat we kunnen stellen is dat de techniek van het niet volledig loslaten van het gaspedaal een zeer verfijnde techniek is. Deze techniek is moeilijk te beheersen, vooral wanneer de banden goed versleten zijn aan het einde van een stint, zoals het geval was bij de Ferrari-bolide van Leclerc. Telemetrie bewijst het Op de bovenstaande afbeeldingen zien we de telemetrie van Leclerc (rode lijn) en Verstappen (blauwe lijn) van ronde 17 van de Franse Grand Prix (de ronde voordat Leclerc crashte). In het bijzonder is dit de data van hoeveel gas en werd gegeven en of er wel of niet werd geremd. Bij 'throttle' zien we van 0 tot 100 procent hoeveel gas er wordt gegeven, bij 'brake' zien we of er wel of niet wordt geremd (1.0 = er wordt geremd, 0.0 = er wordt niet geremd, hoe diep het gaspedaal wordt ingedrukt wordt niet geregistreerd, alleen of er wel of niet wordt geremd). Als je in het bijzonder kijkt naar bocht elf (klik op het pijltje en ga naar de tweede afbeelding), de bocht waar Leclerc crashte, dan zie je dat de Ferrari-coureur heel kort in de buurt van 0 procent gas komt, maar op geen enkel moment het gas helemaal loslaat. Het blauwe lijntje van verstappen daarentegen staat wel een tijdje op nul procent, wat inhoudt dat hij dus geen gas geeft.