Hoe Leclerc zijn Ferrari-strategen onder druk van Verstappen zag bezwijken

Na een desastreuze race in Frankrijk een week eerder leek Charles Leclerc eindelijk eens een vlekkeloze race te hebben in Hongarije. Na een start vanaf de derde plek had hij Carlos Sainz en George Russell al weten te verschalken en ging hij halverwege de race op de Hungaroring aan de leiding. Hij voelde zich bovendien helemaal thuis op de medium banden, maar toen was het Verstappen die er vanaf P2 voor koos om al relatief vroeg naar binnen te gaan voor zijn tweede en laatste pitstop. Max schakelde over naar de medium banden voor zijn laatste stint, waarna Ferrari zich - achteraf gezien niet slim - genoodzaakt zag om te reageren. Daarbij moesten de Italianen voor Leclerc echter kiezen voor de zachte of de harde banden, want medium had de coureur niet meer tot zijn beschikking. Ruim dertig ronden op de zachte band was geen optie, dus werden het de harde banden, die bij enkele andere coureurs al voor geen meter leken te werken. Kansloze Leclerc En zo was Leclerc in het tweede deel van de race kansloos tegen Verstappen, die hem tot twee keer toe - tussendoor spinde Max en verloor hij de plek weer - inhaalde. Tot overmaat van ramp bleken de harde banden zo slecht te zijn dat Charles nog naar binnen moest voor een setje zachte banden en daardoor in de klassering naar beneden tuimelde tot P6. Na afloop van de race verscheen Leclerc voor de microfoon van onder andere RacingNews365 , waarbij hij de vinger op de zere plek probeerde te leggen. "Ik had gezegd dat ik zo lang mogelijk op de medium banden wilde blijven rijden. We moeten echt begrijpen waarom we voor de harde band gingen, want ik had het duidelijk gemaakt dat ik zo lang mogelijk door wilde rijden op de medium..." Ferrari had de pace Er leek geen vuiltje aan de lucht tot aan dat moment voor Leclerc. "De pace was heel goed op de medium. Op een goede band hadden we een goede pace. Maar op de harde band verloren we die pace duidelijk totaal. We voerden nog een stop meer uit dan iedereen, verloren zo twintig seconden en in die vijf of zes ronden op de harde band verloren we ook een seconde per ronde, dus dat is heel veel tijd..." "Op de medium was het heel goed, het gevoel was héél goed. Op elk gegeven moment waren die banden goed. De zachte banden hadden wat last van graining aan het einde van de race, maar niets waar ik van schrok. Dat was de verwachting, dat de zachtste banden daar mee te maken zouden krijgen." Reactie op Verstappen Leclerc denkt te weten waardoor het fout ging. Zijn team reageerde bij de tweede pitstop namelijk op de pitstop van Verstappen, die heel kort daarvoor voor een setje medium banden was gegaan. Door dat te doen, ging de race van de Monegask uiteindelijk verloren. "De tweede stint had langer moeten zijn", klinkt Charles stellig. "De eerste pitstop was goed getimed en dat was de juiste keuze, maar ik weet niet precies waarom we de tweede stint hebben ingekort en naar de harde band gingen." "Ik ben er vrij zeker van dat het de call van Red Bull en Verstappen was om ons onder druk te zetten, maar ik denk niet dat we daar op hadden moeten reageren. Dat had een soort sneeuwbaleffect voor ons, waarna we meer verloren dan nodig was geweest", aldus de Monegask.

Top Headlines

Oudere Top Headlines