Charles Leclerc rijdt in België met verbeterde krachtbron

Ferrari zal na de zomerstop een nieuwe krachtbron introduceren. De motor, waarvan enkel het hybride systeem een optater krijgt, moet ervoor zorgen dat Charles Leclerc zijn achterstand op Max Verstappen kan goedmaken.
Dit seizoen mag er bijna niet meer worden gesleuteld aan de krachtbron. Toch is het wel toegestaan om bepaalde updates door te voeren die de betrouwbaarheid ten goede komen. Er mogen echter geen updates worden geïmplementeerd die ervoor zorgen dat de krachtbron een betere performance (meer vermogen) gaat leveren. Toch ligt de realiteit vaak ietwat anders.
Met een update aan de betrouwbaarheid van de motor kan er namelijk ook een sprong worden gemaakt in het geleverde vermogen. Er wordt door de update immers beter en efficiënter met energie omgegaan. Hierdoor kan er meer energie worden gebruikt door de rijder tijdens een race. Om teams deze maas in de wet niet al te veel te laten misbruiken, heeft de FIA twee deadlines gesteld voor de ontwikkeling van bepaalde motoronderdelen.
(Verlopen) deadlines
De eerste en ook meest belangrijke deadline was op 1 maart. Vanaf toen mochten teams niets meer veranderen aan de verbrandingsmotor (ICE), turbocharger, MGU-H en het uitlaatsysteem. Enkel updates die de betrouwbaarheid ten goede komen zijn sindsdien geoorloofd. De MGU-K, energy store (ES) en de control electronics (CE) mogen nog tot 1 september worden geoptimaliseerd.
Enkel de GP van België gaat vooraf aan deze deadline en dus is het vrij zeker dat iedere motorleverancier met een update komt in Spa. Toch denkt Ferrari-teambaas Mattia Binotto dat het nieuwe hybride systeem geen potten zal breken voor zijn team.  “We verwachten dat de nieuwe onderdelen ons door de gehele engine freeze heen zullen helpen”,  begint Binotto in gesprek met Motorsport.com.
“We werken er hard aan, maar het zal naar onze verwachting geen groot keerpunt zijn in de titelstrijd”,  gaat de Italiaan verder. De tweede helft van het seizoen zal belangrijk worden voor Ferrari. Zeker gezien de auto waarover het team beschikt, moeten er nog een aantal GP’s worden gewonnen. Blijft dit achterwege, dan kan Binotto zomaar eens zijn geliefde Ferrari-baan verliezen.
Het bericht Charles Leclerc rijdt in België met verbeterde krachtbron verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines