Mercedes treurt na: 'Strategisch gezien de moeilijkste race'
Andrew Shovlin, 'Trackside Engineering Director' bij Mercedes, heeft namens zijn team tijdens de Debrief vragen van kijkers beantwoord. Strategisch gezien beleefde Shovlin de moeilijkste race ooit, laat hij weten.
'Vanuit strategisch oogpunt was dit de moeilijkste race. Het weer veranderde constant, de baan werd sneller en langzamer, en welke band je het beste kon gebruiken verschilde ook per moment. Met het maken van de beslissingen moesten we gokken wat er in de toekomst ging gebeuren. Niemand had de juiste strategie', is Shovlin van mening.
Maar wat was de juiste strategie geweest? Achteraf weet Shovlin het. 'De beste strategie zou namelijk zijn geweest om te beginnen op de inters, nieuwe inters te nemen tijdens de safetycar en op het eind, zoals Lance Stroll deed, softbanden nemen terwijl de safetycar er nog was en de eerste auto op het droge zijn, en dan de race uitrijden. Dat niemand de juiste strategie had, laat zien hoe moeilijk het was. Maar wij kijken alleen naar onszelf en we waren niet goed genoeg. Vandaar het slechte resultaat.'
'Op dat moment discussieerden we alleen maar over het nemen van mediums of softs'
Het team maakte een verkeerde beslissing wat betreft een bandenwissel bij Lewis Hamilton. 'Het gesprek met Lewis ging over de mediumbanden. We dachten dat het droger zou worden, dat was de weersvoorspelling. En de mediums waren de enige banden waar wij ons comfortabel bij voelden om ermee tot het einde te racen. Lewis vond ze echter te hard, waardoor wij hem de softbanden gaven. Nu weten we dat we een gesprek hadden moeten hebben over het gaan naar de intermediatebanden. Maar op dat moment discussieerden we alleen maar over het nemen van mediums of softs.'
Ook was er veel chaos tijdens een pitstop van Hamilton. De reden? Valtteri Bottas werd verwacht. 'Wij stonden allemaal klaar voor Valtteri. Maar hij besloot op de baan te blijven, en op hetzelfde moment reed Lewis tegen de muur en brak zijn voorvleugel af. Toen kwam hij dus binnen. Dat zagen we, maar het kost tijd om dan de banden te verwisselen. En die neus moest vervangen worden. Daarvoor hadden we weer ander apparatuur nodig. De jongens in de pits hebben het goed gedaan, de juiste banden zaten onder de juiste auto. Dit soort stops oefen je niet. Maar het laat wel zien waarin wij moeten verbeteren.'
Bekijk hier de volledige debrief