Leclerc start door slimme truc toch voor Verstappen in GP België

Max Verstappen, Charles Leclerc en nog vier andere coureurs hebben veel verschillende motorcomponenten en een versnellingsbak gewisseld tijdens het Grand Prix-weekend in België. Verstappen deed dat meteen bij het ingaan van VT1, terwijl Leclerc zowel voor VT1 als voor VT2 enkele onderdelen wisselde. De regels zeggen dat een coureur die in een keer meer dan 15 plaatsen gridstraf krijgt, automatisch 'aan de achterkant van de grid' de race moet beginnen. Omdat Verstappen al zijn motoronderdelen in een keer wisselde en daardoor op papier meer dan vijftien plaatsen straf voor kreeg, werd hij door de stewards naar de achterkant van de grid verwezen. Maas in de wet Ferrari en Leclerc kozen er echter slim voor om de introductie van de nieuwe motoronderdelen uit te smeren over de twee vrije trainingen. Voorafgaand aan de eerste vrije training wisselde hij zijn MGU-K en zijn Energy Store. Daar kreeg hij 5 + 10 = 15 plaatsen gridstraf voor. De vijf plekken waren overigens omdat het de tweede overtreding was voor dat onderdeel, terwijl de tien plekken is omdat het de eerste overtreding is. Voorafgaand aan de tweede vrije training wisselde Ferrari de Control Electronics van de motor. Daardoor kreeg Leclerc nog eens 5 plekken gridstraf. Een dubbele (!) ongeoorloofde versnellingsbakwissel zorgde daarbovenop nog eens voor twee keer 10 plekken straf extra. 15 + 5 + 10 + 10 = 40, oftewel meer dan 15, dus nu behoort hij automatisch ook tot de groep die 'achteraan de grid' start, toch? Niet dus, want door de bewoording in de reglementen behoort Leclerc niet tot die groep. De regels stellen namelijk het volgende: "Als een coureur één straf krijgt van meer dan 15 plekken, dan moet hij de race vanaf achteraan de grid starten. Het gaat om een straf van meer dan 15 plekken, en niet het totaalaantal plekken straf. Dus ook al heeft Leclerc in totaal 40 plekken straf, omdat deze verdeeld zijn over een straf van 15 een straf van 5 en twee keer een straf van 10 plekken, wordt hij niet verwezen naar 'de achterkant van de grid'. Verstappen, maar ook Norris en Ocon, vormen nu de groep coureurs die wel achteraan de grid starten, terwijl Bottas, Leclerc, en Schumacher niet tot die groep behoren, ook al hebben ze wel allemaal veel verschillende straffen. Daarom lijkt Verstappen nu maximaal op P18 te kunnen kwalificeren, mits hij sneller is dan Norris en Ocon. Schumacher, Bottas en Leclerc kunnen daarom voor de andere drie coureurs starten op de plekken 15 tot en met 17.

Top Headlines

Oudere Top Headlines