‘Red Bull-deal met Porsche lijkt niet meer zeker, maar Red Bull heeft alternatief’
Het was een kwestie van tijd voor Red Bull Racing en Porsche bekend zouden maken dat zij een samenwerking aan zouden gaan voor 2026 en daarna. De Duitse autofabrikant zou samen met Red Bull de motoren bouwen voor het Formule 1-team van Max Verstappen en Porsche zou daarnaast 50% van Red Bull Technology overnemen. Maar die deal lijkt ineens niet meer zo zeker.
Het doorgaans zéér betrouwbare Auto, Motor und Sport weet namelijk te melden dat er binnen Red Bull getwijfeld wordt of het wel verstandig is om 50% van het bedrijf te verkopen aan Porsche. Het management van Red Bull is bang dat Porsche teveel macht en invloed zal krijgen op het team.
Dietrich Mateschitz, eigenaar van Red Bull (en dus Red Bull Technology), ziet de deal maar wat graag doorgaan en heeft zijn ja-woord al gegeven. Maar Helmut Marko, Christian Horner en Adrian Newey zouden minder positief tegenover de samenwerking staan. Zij willen graag dat Porsche zich bij Red Bull Racing voegt, maar willen niet dat de Duitsers 50% van het bedrijf in handen krijgen.
Het trio wil namelijk graag onafhankelijk blijven en dat is niet mogelijk als Porsche de helft van Red Bull Racing in handen heeft. Maar gelukkig voor Horner, Marko en Newey is er een oplossing: Honda. De Japanners, die aan het einde van 2021 de Formule 1 verlieten, hebben inmiddels een nieuw management en zij willen juist weer terugkeren in de koningsklasse van de autosport.
Terug naar Honda of zelf ontwikkelen?
De kans is dus aanwezig dat, als Porsche per sé 50% van het bedrijf wil hebben, dat Red Bull vanaf 2026 weer gaat samenwerken met Honda als motorpartner. Eigenlijk zou de huidige samenwerking dan simpelweg doorgetrokken worden. Maar dan komt het volgende probleem: Red Bull Powertrains.
De motorafdeling van Red Bull heeft de afgelopen maanden honderden medewerkers gecontracteerd en binnenkort zal de eerste motor op de testbank draaien in Milton Keynes. Maar volgens AMuS wil Honda dat alleen de eigen werknemers aan hun motoren werken. De mensen die nu voor RBPT werken, zouden dan voor niks aangenomen zijn.
Hierdoor kijkt Red Bull ook naar het zelf produceren van de 2026-motoren. Daarmee behouden ze de volledige vrijheid én onafhankelijkheid, maar is er wel het gevaar dat de motor niet direct competitief is, aangezien het de eerste keer zal zijn dat ze hun eigen motoren ontwikkelen.
Porsche moet snel een keuze maken
Voor Porsche is het noodzaak dat ze snel een beslissing maken: of volhouden en 50% van Red Bull Technology eisen of genoegen nemen met minder. Hoe dan ook moet de Duitse fabrikant voor 15 oktober een beslissing gemaakt hebben. Heeft Porsche dan nog niks laten weten aan de FIA, mogen ze pas vanaf 2027 intreden in de Formule 1. Het bericht ‘Red Bull-deal met Porsche lijkt niet meer zeker, maar Red Bull heeft alternatief’ verscheen eerst op GP33 .
Het doorgaans zéér betrouwbare Auto, Motor und Sport weet namelijk te melden dat er binnen Red Bull getwijfeld wordt of het wel verstandig is om 50% van het bedrijf te verkopen aan Porsche. Het management van Red Bull is bang dat Porsche teveel macht en invloed zal krijgen op het team.
Dietrich Mateschitz, eigenaar van Red Bull (en dus Red Bull Technology), ziet de deal maar wat graag doorgaan en heeft zijn ja-woord al gegeven. Maar Helmut Marko, Christian Horner en Adrian Newey zouden minder positief tegenover de samenwerking staan. Zij willen graag dat Porsche zich bij Red Bull Racing voegt, maar willen niet dat de Duitsers 50% van het bedrijf in handen krijgen.
Het trio wil namelijk graag onafhankelijk blijven en dat is niet mogelijk als Porsche de helft van Red Bull Racing in handen heeft. Maar gelukkig voor Horner, Marko en Newey is er een oplossing: Honda. De Japanners, die aan het einde van 2021 de Formule 1 verlieten, hebben inmiddels een nieuw management en zij willen juist weer terugkeren in de koningsklasse van de autosport.
Terug naar Honda of zelf ontwikkelen?
De kans is dus aanwezig dat, als Porsche per sé 50% van het bedrijf wil hebben, dat Red Bull vanaf 2026 weer gaat samenwerken met Honda als motorpartner. Eigenlijk zou de huidige samenwerking dan simpelweg doorgetrokken worden. Maar dan komt het volgende probleem: Red Bull Powertrains.
De motorafdeling van Red Bull heeft de afgelopen maanden honderden medewerkers gecontracteerd en binnenkort zal de eerste motor op de testbank draaien in Milton Keynes. Maar volgens AMuS wil Honda dat alleen de eigen werknemers aan hun motoren werken. De mensen die nu voor RBPT werken, zouden dan voor niks aangenomen zijn.
Hierdoor kijkt Red Bull ook naar het zelf produceren van de 2026-motoren. Daarmee behouden ze de volledige vrijheid én onafhankelijkheid, maar is er wel het gevaar dat de motor niet direct competitief is, aangezien het de eerste keer zal zijn dat ze hun eigen motoren ontwikkelen.
Porsche moet snel een keuze maken
Voor Porsche is het noodzaak dat ze snel een beslissing maken: of volhouden en 50% van Red Bull Technology eisen of genoegen nemen met minder. Hoe dan ook moet de Duitse fabrikant voor 15 oktober een beslissing gemaakt hebben. Heeft Porsche dan nog niks laten weten aan de FIA, mogen ze pas vanaf 2027 intreden in de Formule 1. Het bericht ‘Red Bull-deal met Porsche lijkt niet meer zeker, maar Red Bull heeft alternatief’ verscheen eerst op GP33 .