Max: 'Door Honda de limieten van eigen onderdelen leren kennen'


Van Max Verstappen wordt regelmatig gezegd dat hij extra capaciteit zou hebben, waarmee hij het grotere geheel in de gaten houdt, terwijl hij achter het stuur bezig is met alle details die horen bij het besturen van de hedendaagse hoog-technische Formule 1-bolides. In gesprek met o.a. Verstappen.nl zegt Max daar zelf over: “Ik denk dat het belangrijk is om extra capaciteit te hebben, naast de focus die nodig is om een auto te besturen. Dat is altijd belangrijk, niet alleen op een natte baan, maar ook als het droog is. Als je je volledige aandacht bij het rijden nodig hebt, denk ik niet dat je heel succesvol zal zijn. Dan kun je misschien één snelle ronde rijden, maar dan houdt het op. Het is een kunde die je naar verloop van tijd leert en voor een gedeelte aangeboren talent is.”

Kijkend naar de statistieken is Max bezig met een ongekende reeks. Vorig jaar in Hongarije had hij zijn laatste uitvalbeurt, dus hij is nu maar liefst twintig races op rij gefinisht. Het meest bijzondere daaraan is dat het dan enkel en alleen over top vijf finishes gaat. Wat is er ten opzichte van een jaar geleden veranderd, waardoor Aston Martin Red Bull Racing nu zo betrouwbaar is? Max legt uit: “Voorheen hadden we uitvalbeurten door mechanische problemen met de auto. Maar die ontstonden ook omdat we onze eigen onderdelen niet tot het uiterste konden testen. Honda brengt enorm veel tijd door op de testbank, waardoor ook Red Bull Racing de limieten van de eigen onderdelen leert kennen. Dat is het verschil met vorig jaar. Toen wisten we niet of onze onderdelen sterk genoeg waren of niet. Daar kwamen we achter als we uitvielen.”

Top Headlines

Oudere Top Headlines