Verstappen opnieuw de topfavoriet na verbeterde 'all-around' Red Bull-bolide
In de triple header is er vrij weinig tijd om grote updates door te voeren, waardoor de Formule 1-teams na Spa in Zandvoort slechts met enkele wijzigingen op de grid arriveerden. Deze wijzigingen waren vooral gericht op de specifieke karakteristieken van het Nederlandse circuit, waardoor er dus geen significante updates zijn geïntroduceerd. De teams hadden voor Zandvoort hoge downforce-configuraties meegenomen, tezamen met een aantal oplossingen voor het afvoeren van de warmte. Dit is normaal bij circuits waar de snelheid wat lager ligt dan bijvoorbeeld in Spa. Red Bull had een achterbodywork meegenomen met meer ventilatiegaten om zo de warmteafvoer te vergroten. Wat hierbij opvalt is dat vooral de RB18 niets inleverde op het gebied van de balans ten opzichte van een week eerder in België. Hoge downforce of lage downforce maakt voor de Oostenrijkse renstal weinig uit: Max Verstappen bewees dat de RB18 kan domineren op verschillende soorten circuits. Op Zandvoort liet de Nederlander zien dat de Red Bull-bolide zowel snel is over een ronde als op race pace. Adrian Newey is er in feite in geslaagd zijn bolide door te ontwikkelen naar een 'all-round' bolide. Dit terwijl het basiskenmerk van de RB18, het behalen van maximale efficiëntie, onveranderd is gebleven. Dit weekend in Monza lijkt het circuit wederom perfect te zijn voor de RB18. Red Bull zal hier een volledig nieuw achtervleugelpakket introduceren met de typische lage downforce-configuratie zoals we altijd zien op de Temple of Speed . Ook de motor is zeer belangrijk tijdens de GP van Italië. In Monza zal er een specifieke motormodus worden gebruikt om het 'clipping' fenomeen te vermijden. Dit is het verlies van elektrisch vermogen vóór het einde van de rechte stukken. De specifieke motormodus moet voorkomen dat dit nadeel verdwijnt. In het verleden werd Verstappen soms geplaagd door dit probleem. De mislukte inhaalpogingen in Bakoe in gevecht met Charles Leclerc zijn hiervan een voorbeeld. Op het 2.2 kilometer lange rechte stuk op het stratencircuit had de Nederlander last van clipping, maar met de aangepaste motormodus verdwijnt nu ook deze zwakke plek van de Red Bull-motor. Wederom lijkt Red Bull het bijzonder goed voor elkaar te hebben. De RB18 kan als 'all-around' bolide makkelijk klaargestoomd worden voor Monza en met een sterkere motorafstelling is er weinig wat er mis kan gaan in de jacht naar wederom een overwinning. Het is duidelijk dat de Oostenrijkse renstal niets aan het toeval overlaat in de laatste stormloop naar de wereldtitels.