Baaldag Verstappen op Monza: gridstraf en toch geen deal met Porsche

Met een gridstraf van vijf plaatsen en het nieuws dat er geen samenwerking komt tussen Red Bull Racing en Porsche heeft Max Verstappen geen al te positieve opmaat beleefd richting de Grand Prix van Italië zondag.
De WK-leider zag bovendien op het circuit van Monza zijn concurrenten een betere indruk maken tijdens de eerste vrije training. Verstappen eindigde als vijfde achter Charles Leclerc (snelste tijd), Carlos Sainz (beiden Ferrari), George Russell en Lewis Hamilton (beiden Mercedes) in de 'temple of speed'.
De tweede vrije training voor de Grand Prix van Italië is vandaag om 17.00 uur.
Gridstraf
Verstappen heeft nog voldoende tijd om zijn RB18 ook op Monza in topvorm te krijgen. Dat gebeurt met een aantal aangekondigde motoraanpassingen, waarvoor Verstappen een gridstraf van vijf plaatsen kreeg. Hij begint dus maximaal vanaf de zesde plaats aan de race van zondag.
Hamilton begint zondag overigens vanaf de achterste startrij vanwege een flink aantal aanpassingen aan de motor van zijn Mercedes.
Nyck de Vries kwam in de wagen van Aston Martin niet verder dan de negentiende trainingstijd. Alleen de Canadees Nicholas Latifi (Williams) was langzamer dan de Nederlander.
Alle Formule 1-teams zijn verplicht om tweemaal een jonge coureur in actie te laten komen tijdens een vrije training. Eerder dit seizoen reed De Vries al als vervanger van Alex Albon van Williams en Lewis Hamilton van Mercedes. Hij mag worden ingehuurd door alle renstallen die met een Mercedes-motor rijden.
'Match made in heaven'
Terug naar Verstappen. Vooral het bericht dat Red Bull en Porsche niet met elkaar in zee gaan moet voor hem niet fijn hebben gesmaakt.
De regerend wereldkampioen is namelijk een groot liefhebber van het Duitse automerk. De combinatie Red Bull/Porsche was voor hem een 'match made in heaven' geweest.
De twee partijen waren al enige tijd in gesprek om vanaf het seizoen 2026 te gaan samenwerken. Porsche zou daarbij de taak van motorleverancier op zich gaan nemen.
Red Bull krijgt nog tot en met 2025 motoren van Honda, maar het ontwikkelt die krachtbron naar eigen inzichten in een nieuw gebouwde fabriek in Engeland. "Het is aan Porsche of zij zich bij ons willen aansluiten op onze voorwaarden. De samenwerking moet passen in de manier waarop wij racen", zei teambaas Christian Horner eerder bij Sky Sports.
Volgens Porsche was het uitgangspunt altijd dat de samenwerking gebaseerd zou zijn op gelijkwaardigheid, wat betekent dat de fabrikant niet alleen een motor zou leveren. "Dat kan niet bereikt worden", meldt de autofabrikant in een verklaring.
Het iconische merk wacht naar eigen zeggen nu nieuwe kansen af. "Met de afgeronde nieuwe regelgeving blijft de Formule 1 wel nog steeds een interessante omgeving voor Porsche die het zal blijven volgen."
De WK-leider zag bovendien op het circuit van Monza zijn concurrenten een betere indruk maken tijdens de eerste vrije training. Verstappen eindigde als vijfde achter Charles Leclerc (snelste tijd), Carlos Sainz (beiden Ferrari), George Russell en Lewis Hamilton (beiden Mercedes) in de 'temple of speed'.
De tweede vrije training voor de Grand Prix van Italië is vandaag om 17.00 uur.
Gridstraf
Verstappen heeft nog voldoende tijd om zijn RB18 ook op Monza in topvorm te krijgen. Dat gebeurt met een aantal aangekondigde motoraanpassingen, waarvoor Verstappen een gridstraf van vijf plaatsen kreeg. Hij begint dus maximaal vanaf de zesde plaats aan de race van zondag.
Hamilton begint zondag overigens vanaf de achterste startrij vanwege een flink aantal aanpassingen aan de motor van zijn Mercedes.
Nyck de Vries kwam in de wagen van Aston Martin niet verder dan de negentiende trainingstijd. Alleen de Canadees Nicholas Latifi (Williams) was langzamer dan de Nederlander.
Alle Formule 1-teams zijn verplicht om tweemaal een jonge coureur in actie te laten komen tijdens een vrije training. Eerder dit seizoen reed De Vries al als vervanger van Alex Albon van Williams en Lewis Hamilton van Mercedes. Hij mag worden ingehuurd door alle renstallen die met een Mercedes-motor rijden.
'Match made in heaven'
Terug naar Verstappen. Vooral het bericht dat Red Bull en Porsche niet met elkaar in zee gaan moet voor hem niet fijn hebben gesmaakt.
De regerend wereldkampioen is namelijk een groot liefhebber van het Duitse automerk. De combinatie Red Bull/Porsche was voor hem een 'match made in heaven' geweest.
De twee partijen waren al enige tijd in gesprek om vanaf het seizoen 2026 te gaan samenwerken. Porsche zou daarbij de taak van motorleverancier op zich gaan nemen.
Red Bull krijgt nog tot en met 2025 motoren van Honda, maar het ontwikkelt die krachtbron naar eigen inzichten in een nieuw gebouwde fabriek in Engeland. "Het is aan Porsche of zij zich bij ons willen aansluiten op onze voorwaarden. De samenwerking moet passen in de manier waarop wij racen", zei teambaas Christian Horner eerder bij Sky Sports.
Volgens Porsche was het uitgangspunt altijd dat de samenwerking gebaseerd zou zijn op gelijkwaardigheid, wat betekent dat de fabrikant niet alleen een motor zou leveren. "Dat kan niet bereikt worden", meldt de autofabrikant in een verklaring.
Het iconische merk wacht naar eigen zeggen nu nieuwe kansen af. "Met de afgeronde nieuwe regelgeving blijft de Formule 1 wel nog steeds een interessante omgeving voor Porsche die het zal blijven volgen."