Horner verbaasd over radiogesprekken tussen Wolff en FIA: "Het voelde heel eenzijdig"

In het vorige Formule 1-seizoen konden de teambazen rechtstreeks contact opnemen met FIA-wedstrijdleider Michael Masi. Hier werd meermaals handig gebruik van gemaakt en dit werd uitgezonden, wat voor een soap zorgde tussen Mercedes en Red Bull. Christian Horner, teambaas van laatstgenoemde renstal, is het er volledig mee eens dat de hele situatie verkeerd werd aangepakt. Horner legt uit dat ook hij verbaasd was over het radiocontact. De eerste keer dat hij merkte hoe ver ze konden gaan hiermee, was toen Mercedes-teambaas Toto Wolff tijdens een race te horen was. De Oostenrijker praatte rechtstreeks met Michael Masi. Of dit goed was in de F1? "Nee, dat vind ik eigenlijk niet", zo trapt Horner af in de Beyond the Grid podcast. "Maar het was een patroon dat langzaamaan geboren werd. Het startte in het begin bij Toto, toen het bericht van hem uitgezonden werd. Waarschijnlijk was ik hiervan wel de schuldige, omdat ik er binnen de strategie- en commissievergaderingen op aandrong. Ik zei dat er ontzettend veel gebruik werd gemaakt van de intercom, waarvan de kijkers naar mijn mening van op de hoogte moesten zijn." Horner legt uit dat de teambazen volgens de normale gang van zaken niet zomaar contact opnemen met de wedstrijdleiding. "De intercom werd vooral gebruikt tussen de teammanagers en de wedstrijdleider. Het resultaat van dit (het uitzenden, red.) is dat de gesprekken misschien wat minder inhoudelijk zouden worden, want de teammanager zouden dan enkel nog contact opnemen als ze sterke bewijzen voor iets hebben." Radiobericht Wolff gaf Horner een vreemd gevoel In het vierde weekend van het F1-seizoen van 2021 gebeurde er iets onverwachts voor Horner. "Het was op de zondag in Barcelona dat ik in de uitzending Toto op de radio hoorde praten tegen Mikey (voormalig wedstrijdleider Michael Masi, red.). Dat vond ik vreemd. Ik heb nooit een één-op-één kanaal gehad. Het werd altijd omgeleid via de teammanager." Een aantal races later in Groot-Brittannië, de tiende race van het seizoen, viel het kwartje. "Het drong pas echt tot me door in Silverstone, toen er plotseling een hele dialoog was tussen Toto en Michael. Hij stuurde daarna een e-mail en ging naar hem naartoe. Toen dacht ik, oké, dit pik ik niet: ik ga er naartoe." "Het voelde namelijk heel eenzijdig. Een teambaas zou niet moeten kunnen lobbyen en invloed hebben op de wedstrijdleiding. Achteraf was het een verhit gesprek tussen Toto en mij bij Race Control. Toto was natuurlijk van mening dat het 'zijn bocht' was en dat 'zijn coureur' geen straf verdiende. Ik had ondertussen een coureur in het ziekenhuis. Dat was nogal beledigend." De Red Bull-teambaas doelt hier natuurlijk op het incident tijdens de race op Silverstone vorig jaar. In de openingsfase tikte Lewis Hamilton titelconcurrent Max Verstappen aan in Copse, waarna hij keihard in de bandenstapel belandde. Hamilton won daarna ondanks een straf de race. Horner en Wolff tijdens de GP van Abu Dhabi Na het incident in Silverstone had er volgens Horner verandering moeten komen. "Ik denk dat we hadden moeten zeggen: vanaf nu wordt er alleen nog maar gecommuniceerd tussen de wedstrijdleider en de teammanagers. Op een gegeven moment werd de concurrentiestrijd echter zo intens dat je, natuurlijk, het beste wil doen voor je team. Je beargumenteert alles zo sterk mogelijk voor je eigen team." "Dit kwam meer tot uiting in Abu Dhabi, waar Toto op meerdere momenten tijdens de race probeerde de inzet van een safety car te voorkomen. Ze wilden niet dat wij de race 'stuurden' en zodra je dat hoort - wij krijgen ook die berichten - schiet ik in de verdediging. Ik representeerde de 'oppositie' en ik wilde niet dat dit eenzijdig zou zijn." "Het ergste wat je hierbij kan hebben is dat de laatste persoon die in iemands oor praat, de meeste invloed heeft. Ik vind het dus alleen maar goed dat dit helemaal gestopt is." Na de GP van Abu Dhabi in 2021 werden er maatregelen genomen om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Radiocontact tussen teambazen en de wedstrijdleiding werd verboden, Masi moest vertrekken en de safety car-procedures werden aangepast. Invloed op de uitslag van de race, en dus de kampioenschapsstrijd van vorig jaar, had het volgens Horner overigens niet. "De belangrijkste factor hierin was Nicholas Latifi. Het was een duidelijke safety car met nog een aantal ronden op de teller. De prioriteit was nog om de race te vervolgen. De enige fout die werd gemaakt, dat was het niet weghalen van de laatste twee auto's (die op een ronde waren gezet, red.). Dat had geen enkel verschil gemaakt met de uitslag", aldus Horner.

Top Headlines