Waarom de GP van Japan een ware hersenkraker wordt voor de strategen

Suzuka staat met haar vele snelle bochten bekend om de hoge slijtage van de banden. Sterker nog, het circuit is zelfs gemaakt als testcircuit om de extreem hoge bandenprestaties te testen. Niet voor niets dat Pirelli dan ook de drie hardste banden heeft meegenomen naar Japan: de C1, de C2 en de C3 compound. Voor jouw beeld, het is compleet het tegenovergesteld van Singapore. Daar was de C3 compound de witte harde band en hier in Japan is de C3 compound de rode zachte band. De teams hebben door een natte vrijdag maar één training data kunnen verzamelen voor deze droogweerbanden, waardoor het moeilijk is om te zeggen hoe de compounds fungeren in de longruns. Het voordeel is natuurlijk dat veel droogweerbanden zijn opgespaard en de teams daardoor beschikken over vers rubber van verschillende soorten. Tweestopper op papier de snelste strategie Pirelli laat weten dat op papier de snelste strategie een twee-stopper is waarbij de zachte en de medium band gebruikt worden: zacht, medium, zacht. Wanneer blijkt dat de bandenslijtage hoger is dan verwacht kunnen de teams er nog altijd voor kiezen om voor een extra setje mediums te gaan in plaats van een zacht setje. Ook de harde band kan worden gebruik. Er is echter een grote 'maar' in dit strategische spel dat eigenlijk al ingewikkeld genoeg is, en dat is dat er regen wordt voorspeld gedurende de race. Maar of en wanneer het gaat regenen... Voor de race, in het begin van de race, midden in de race, na de race; Joost mag het weten. Dan hebben we nog niets eens gesproken over een safety car of virtual safety car die altijd op de loer ligt op het circuit met haar enorm snelle bochten. Een klein foutje zou direct grote gevolgen kunnen hebben, niet alleen voor de coureur in kwestie, maar dus ook voor de rest van het veld wat betreft strategie. Het wordt voor de teams dus flink improviseren en constant kijken naar de weersberichten. Welk team zal de beste keuzes maken? Wordt het het team van Ferrari of Mercedes of gaan we toch weer het strategische Red Bull-meesterbrein van Hannah Schmitz in werking zien waardoor Max Verstappen kampioen wordt in Japan?

Top Headlines

Oudere Top Headlines