Ferrari hielp Mercedes in strijd tegen Verstappen
Mercedes maakte een uitstekende strategische beslissing waardoor Lewis Hamilton er alsnog met de zege vandoor ging tijdens de Hongaarse Grand Prix. Het ging ten koste van Max Verstappen, die na zijn start op poleposition lange tijd op kop reed. Ferrari speelde volgens Auto, Motor und Sport ook een rol in de strijd tussen Hamilton en Verstappen.
Hamilton bleef in de slipstream van Verstappen. Uiteindelijk had de 21-jarige Nederlander problemen met de banden. De ingenieurs zagen dat niet aankomen. 'Ze zijn meer kapot dan we hadden verwacht.' Maar Mercedes had ook de snellere auto. Gemiddeld was de W10 ongeveer drie tienden per ronde sneller dan de RB15. Desondanks was dat niet genoeg, Mercedes kon Red Bull alleen verslaan met een tactisch sterke strategie.
Na de pitstop bleef Verstappen de Ferrari's nog voor, aangezien de kloof ook net iets meer dan twintig seconden was. Mercedes verlengde ondertussen Hamilton zijn eerste stint tot ronde 31, waardoor hij een bandvoordeel kreeg. Binnen drie rondes verdampte Verstappen zijn voorsprong van vijf seconden. Vervolgens ontwikkelde Mercedes zijn masterplan. 'Tussen ronden 40 en 47 hadden we het plan Lewis voor een tweede keer binnen te halen. We moesten iets anders doen, anders zouden we niet winnen', aldus Mercedes-teambaas Toto Wolff.
'Als Ferrari sneller was geweest, zou Mercedes die truc niet hebben kunnen doen'
Met de bandenwissel in ronde 48 van hard naar medium, gaf Mercedes zijn sterrijder het cruciale hulpmiddel om het Nederlandse bolwerk te kraken. Charles Leclerc, op dat moment de voorste Ferrari-coureur, had een achterstand van 41 seconden. 'Als Ferrari sneller was geweest, zou Mercedes die truc niet hebben kunnen doen. Onze handen waren vastgebonden. Je geeft je eerste plaats niet prijs', zeggen de ingenieurs van Red Bull. De positie van de jager was in dit geval beter.
'Ik ging voor kwalificatieronden', geeft Hamilton aan. Wolff geeft aan alsnog twijfels te hebben gehad tijdens de uiteindelijke geweldige strategie. 'We wisten dat we elke ronde een seconde moesten inhalen. Tussendoor betwijfelden we of het zou werken. Op een gegeven moment hebben we Lewis alleen verteld dat hij zijn achterstand inhaalde zonder hem te vertellen hoeveel. Toen Lewis eenmaal Max zag, was hij niet meer te stoppen. Dan rijdt hij zijn eigen competitie.'