Wat had Red Bull anders moeten doen om Verstappen te laten winnen?
Max Verstappen ging tijdens de Hongaarse Grand Prix geruime tijd aan de leiding. Een tweede pitstop voor Lewis Hamilton en zo goed als versleten banden bij de 21-jarige Nederlander zorgden er echter voor dat de Brit alsnog won. Maar waar ging het daadwerkelijk mis voor de man die vanaf poleposition startte?
Velen vragen zich af of Red Bull niet iets had kunnen doen om alsnog de overwinning over de streep te trekken. Bijvoorbeeld een tweede pitstop. Motorsport.com vroeg aan technisch expert Gary Anderson wat Red Bull had moeten doen. 'Toen Hamilton met elf ronden te gaan plotseling anderhalf tot twee seconden per ronde sneller was, was het al min of meer gespeeld. Op dat moment schreeuwde ik voor de televisie dat Red Bull Verstappen naar binnen moest halen en nieuwe softs moest monteren.'
'Red Bull liet Verstappen spartelen totdat het te laat was'
Volgens Verstappen en Red Bull-teambaas Christian Horner had dat geen zin gehad, omdat hij dan achter Hamilton zou belanden. Volgens Anderson was het beter om iets te doen, dan niets. 'Ja, dan was hij teruggevallen tot de tweede plaats met zo’n tien seconden achterstand op Hamilton, maar hij had misschien net voldoende uit de banden kunnen halen om in de laatste paar ronden de strijd aan te gaan met Hamilton. In plaats daarvan keek het team toe hoe de voorsprong verdampte en de rijder, zoals Horner het omschreef, een ‘sitting duck’ werd. Red Bull liet Verstappen spartelen totdat het te laat was.'
Vier ronden voor het einde ging Hamilton gemakkelijk Verstappen voorbij. Met P2, poleposition, overwinningen in Oostenrijk en Duitsland kan de zevenvoudig Grand Prix-winnaar alsnog terugkijken op een goede laatste maand. Na de zomerstop doen de Formule 1-teams als eerste Spa en Monza aan. Bij laatstgenoemde race brengt Honda een motorupdate, met de verwachting dat het gat met Mercedes dan nog kleiner wordt, gezien de 25 extra pk’s die het met zich meebrengt. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)