Ecclestone vindt teambazen zwijgzaam: 'Alleen Horner durft zijn mening te geven'


Doordat de Formule 1 steeds commerciëler wordt, lijkt de macht binnen de autosport ook steeds meer naar de commerciële partijen te verschuiven. Uit belang van de teamsponsoren durven teams steeds minder hun mening te verkondigen. Dat is de trend die Bernie Ecclestone bespeurt.
Ecclestone was jarenlang eigenaar van de Formule 1, maar verkocht zijn aandelen een paar jaar geleden aan het Amerikaanse bedrijf Liberty Media. Liberty beloofde de sport commercieel aantrekkelijker en opener te maken voor – vooral Amerikaanse – partijen. Een mooi streven, maar volgens Ecclestone hebben nu plannen nu ook een bijwerking; teammanagers durven steeds minder hun mening te geven uit angst sponsoren in een negatief daglicht te zetten.
'Sponsors beschouwen teams als ambassadeurs en willen geen negatieve publiciteit'
‘Teambazen hebben weinig te zeggen. Daar kan je ze niet op afrekenen, want wat ze ook doen, mensen zullen ze altijd bekritiseren. Als je je ergens niet over uitspreekt, dan kan niemand je immers afrekenen op je mening. Wat kunnen ze ook anders?’, zo luidt het oordeel van Ecclestone in een exclusief interview met het Franse tijdschrift Auto Hebdo .
Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel. ‘Christian Horner is misschien één van de laatste mensen die zijn mening durft te geven,’ gaat Ecclestone verder. ‘En ook hij moet voorzichtig zijn. Sponsors beschouwen teams als ambassadeurs en ze willen geen negatieve publiciteit. Maar alles kan zo snel gaan tegenwoordig. Je zegt een keer iets onschuldigs en je staat gelijk in de schijnwerpers.’ (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines