Mercedes legt winnende strategie in Hongarije uit


James Vowles, de strategisch directeur van Mercedes en degene die ook de winnende strategie bedacht tijdens de Hongaarse Grand Prix waardoor niet Max Verstappen maar Lewis Hamilton won, werd door Formule 1-liefhebbers gevraagd hoe hij bij de tweestopper-strategie kwam. In de debrief van Mercedes legt hij het keurig netjes uit.
Vowles geeft eerst aan dat het strategisch gezien lastig was een tactiek te kiezen, vanwege de vrijdag. 'We gingen de race in met weinig data, dankzij de regenachtige vrijdag. Iedereen had de intentie een één-stop te doen, het is ook heel moeilijk in te halen in Boedapest. Het werd duidelijk dat er geen kans op een undercut was.'
'Er ontstonden nieuwe kansen, waaronder de tweestopper'
Maar wanneer realiseerde hij zich dat een tweestopper goed mogelijk was? 'Op een gegeven moment reden Verstappen en Lewis weg van de rest. Toen ontstonden er nieuwe kansen, waaronder de tweestopper in ons geval. Wij hebben een onvermoeibaar team die de kleine stukjes data van de vrijdag erbij pakten en keken hoe onze banden en de banden van Verstappen het tijdens het verloop van de race zouden doen. Het was perfect. Die modellen van het team lieten ons zien dat we in een fantastische situatie kwamen aan het eind van de race, en dat Verstappens banden het heel zwaar zouden krijgen als we genoeg druk konden zetten. Dat bleek het geval.'
Ook werd er gevraagd of Mercedes niet een undercut overwoog tijdens de eerste pitstop. 'We hadden twee problemen. De harde banden waren nog niet klaar voor de eerste paar bochten, die moeten altijd even opwarmen. Dan is het moeilijk om meteen op het tempo van Verstappen te komen, die buiten bleef. Het tweede probleem is dat je dan meteen een snelle Ferrari moet inhalen. En de realiteit is dat als je anderhalve seconde achter een auto als die van Verstappen zit, dan maak je die tijd niet goed in een outlap. Daarom besloten we buiten te blijven. Verstappen ging tijdens zijn eerste mogelijkheid naar binnen en dat was voor hen het juiste om te doen. Daarom bleven wij ook buiten.' (Foto: Mercedes AMG F1)
Bekijk hier de volledige debrief
[social-post platform="youtube" id="onWe3EeKBtc"]

Top Headlines

Oudere Top Headlines