Binotto in extase na tactisch verschalken Red Bull: "Blij voor onze strategen"

De strijd tussen Charles Leclerc en Sergio Perez was in Abu Dhabi misschien wel belangrijker dan de strijd voor de overwinning. Max Verstappen won de race overtuigend, daarachter finishte Leclerc op de tweede plaats. Hiermee verzekerde hij zich van P2 in de WK-stand, terwijl Perez als derde is geëindigd in 2022. Leclerc heeft dit onder meer te danken aan de Ferrari-strategen, want met een éénstopper lukte het hem om achter Verstappen te finishen, terwijl Red Bull koos voor een tweestopper bij Perez. De Mexicaan finishte anderhalve seconde achter Leclerc. Ferrari-teambaas Mattia Binotto is na afloop van de GP van Abu Dhabi erg blij voor het team en natuurlijk in het specifiek voor de strategen. Na de seizoensafsluiter bedankt Binotto zijn medewerkers. "Het is fantastisch voor het hele team en vooral natuurlijk voor de strategen. Een solide raceweekend", zo begint hij tegenover de media, waaronder RacingNews365 . "Het was de juiste call om een pitstop minder te maken dan Red Bull. We kunnen blij zijn voor iedereen in het team. Ik weet dat er veel kritiek is als er fouten worden gemaakt, maar ik weet dat iedereen heel goed werk verricht." "Het was een erg lastig weekend wat betreft het managen van de banden. Niet alleen voor ons, maar ook voor andere coureurs. Mercedes en Sergio Perez moesten wat harder pushen tijdens de start van de race, waardoor hun banden er eerder aan gingen. Het managen was een interessante kwestie." Binotto looft flexibel Ferrari In de allerlaatste race van het Formule 1-seizoen was de opdracht van Binotto duidelijk. "We wilden weer competitief zijn en strijden voor belangrijke posities in de 22ste race van het jaar. We hadden een zeer sterke auto en niet iedereen had dat verwacht. We bleven gedurende het seizoen strijden, ondanks de ups en downs." Een éénstopper was volgens de Italiaan zeker niet vanzelfsprekend op Yas Marina. "We waren flexibel met beide coureurs, want we wisten niet of een of twee pitstops sneller was. Charles had wat meer marge dan andere coureurs. Hij kon zijn banden wat meer sparen, wat hem het voordeel gaf voor een éénstop." "Carlos stond ondertussen constant onder druk van Mercedes, waardoor we op een gegeven moment overstapten op een tweestopper gingen. Het was geweldig om de flexibiliteit van het team te zien en de resultaten in de race te optimaliseren. Ook werkte de dummy (op Red Bull, red.) fantastisch", aldus de trotse Italiaan.

Top Headlines