Achter de schermen bij Red Bull: "Die hele ego-strijd om wie er sneller is, is totaal niet relevant"

Na een aantal jaren actief te zijn geweest in de kartwereld stapte Rudy van Buren deels over naar het simracen. De Nederlander is een van de snelste simracers die er is en naast de online competities kreeg Van Buren een veel belangrijkere baan. Sinds enige tijd is hij Simulator Test & Development Driver voor het Oostenrijkse Formule 1-team, wat hem ook een teamgenoot van landgenoot Max Verstappen maakt. Het is pas sinds een aantal maanden bekend dat hij voor Red Bull werkt, zo legde hij onlangs uit aan RacingNews365 , nadat hij recent bekend maakte vanaf 2023 fulltime onder contract te staan bij het team. "Het is al wel iets langer dat ik daar werkzaam ben, alleen was het onderdeel van het contract dat het niet naar buiten mocht komen. Dit jaar is er een nieuw contract gekomen, maar mijn werkzaamheden zijn auto-ontwikkeling en track support tijdens de raceweekenden." "Na het seizoen is dat dus het testen van nieuwe onderdelen en filosofieën. Tijdens het seizoen is dat tijdens de raceweekenden, na de vrije trainingen, verschillende set-up wijzigingen proberen om een extra dienblad met mogelijkheden aan te dragen voor op het circuit." Met zijn werk helpt Van Buren dus rechtstreeks met het klaarstomen van de Red Bull-bolide voor de Formule 1-races van Verstappen en Sergio Perez. De zeer geavanceerde simulator in Milton Keynes is niet te vergelijken met een thuissimulator, zo legt hij uit. "Bij Red Bull gaat het een stap verder. De data van real life en virtueel in de sim kan je nagenoeg over elkaar heen leggen." "Het is altijd nog een beetje finetunen met de gripniveaus, dat is altijd afhankelijk van de temperatuur en de windrichting op het echte circuit, maar ik weet het zeker: als ik de data over elkaar leg op een printje, dan kan je niet zeggen wat echt is en wat de sim is." Verstappen verslaan in de simulator? Van Buren blinkt dus uit in de simulator en kent de Red Bull-bolide natuurlijk door en door, maar op de echte circuits zou het wat lastiger voor hem worden, grapt hij als we er naar vragen. "Ik denk dat m'n nek er dan na drie ronden af ligt! Qua procedures zou het, mits ik in de auto pas, wel lukken. Alleen de G-krachten en de snelheidsbeleving, dat is de killer ." "Ik denk niet dat je hardop moet zeggen dat iedere simcoureur een goede echte coureur is. Het is door de jaren heen zat geprobeerd, jongens die van virtueel naar echt gaan. Sommigen doen het echt met charme, maar er zijn er ook een paar bij waarbij het lijkt dat het angsteffect - of wat het dan ook is - de killer blijkt te zijn." Maar lukt het Van Buren andersom wel om een Formule 1-coureur in te maken in de simulator? En wie kan hij verslaan? "Wie niet?", lacht hij. "Allemaal, Honderd procent!" Hier heeft hij het wel over de échte simulatoren. "Als we in de thuissim iRacing gebruiken, dan word ik helemaal weggeveegd door Max. Gebruiken we rFactor 2, dan denk ik dat hij het taai krijgt. In de Formule 1-simulator is het close, maar dat moet ook wel. Het zijn de beste coureurs ter wereld. Uiteindelijk gaat het maar om één ding en dat is de auto beter maken. Die hele ego-strijd om wie er een tiende sneller is, dat is totaal niet relevant."

Top Headlines