Alexander Albon: wie is de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen eigenlijk?
Alexander Albon werd op 23 maart 1996 geboren in Londen, Engeland. Vanwege de Thaise roots van zijn moeder koos hij er echter voor om onder te vlag van Thailand te racen. Nigel Albon, de vader van Alexander, is een Engelse racecoureur, maar in tegenstelling tot zijn zoon wist hij het nooit ver te schoppen.
Toch wist hij Albon junior aan te moedigen om op acht-jarige leeftijd in een kart te stappen. Al snel werd duidelijk dat de jonge Alexander over indrukwekkende racegenen bezat. Tussen 2006 en 2011 finishte de jonge Thai in elk kampioenschap waarin hij meedeed in de top drie en won hij verschillende Engelse en Europese titels.
In 2012 maakte hij de overstap naar de single seaters, waar hij het als Red Bull-junior onder andere tegen verschillende van zijn Formule 1-collega's opnam. Aan het einde van 2012 werd hij door Red Bull al naar de deur verwezen, maar dat betekende zeker niet het einde van zijn race-ambities. In 2014 werd hij namelijk knap derde in het Formula Renault 2.0 Eurocup-kampioenschap en in 2016 eindigde hij achter Charles Leclerc als tweede in het GP3-kampioenschap.
Door toedoen van zijn sterke prestaties in de GP3 (de huidige Formule 3-klasse) wist Albon een stoeltje te bemachtigen in de Formule 2, waar hij vorig seizoen veel indruk maakte. Hij won in 2018 namelijk vier races, stond zeven keer op het podium, bemachtigde driemaal de poleposition en eindigde achter George Russell en Lando Norris als derde in het Formule 2-kampioenschap.
Nadat Pierre Gasly afgelopen seizoen van Toro Rosso naar Red Bull werd gehaald, kwam de Albon na zes jaar opnieuw op de radar van Helmut Marko en Red Bull. De coureur ontbond een al getekend Formule E-contract en streek neer bij Toro Rosso. Daar wist hij klaarblijkelijk de straf van Red Bull zo te overtuigen, dat hij na twaalf races de tegenvallende Gasly mag vervangen.
Tekst gaat verder onder de tabel De eerste twaalf Formule 1-races van Albon Waar heeft Alexander Albon zijn promotie naar Red Bull aan te denken? Is dat op basis van zijn eigen prestaties, of is het te danken aan de onkunde van Pierre Gasly geweest die ervoor heeft gezorgd dat de Thai al na slechts twaalf (!) Formule 1-races de overstap kon maken naar het Oostenrijkse topteam?
De cijfers van de inmiddels ex-Toro Rosso-coureur zijn niet per se indrukwekkend, maar ook zeker niet tegenvallend. Al in zijn tweede Formule 1-GP wist hij punten te scoren en in zijn derde race, in China finishte hij op knappe wijze als tiende, nadat hij vanuit de pitstraat was gestart.
Het hoogtepunt van zijn periode bij Toro Rosso was de zesde plaats tijdens de knotsgekke Grand Prix van Duitsland, maar het seizoen van Albon is absoluut niet vlekkeloos verlopen. Tijdens zijn allereerste trainingssessie in Australiƫ crashte hij hard en ook in China schreef hij tijdens de vrije training zijn bolide af. Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije vloog hij wederom tijdens de vrije training in de muur, nadat hij een fout maakte en met een wiel op het gras reed.
Na twaalf races staat Alexander Albon op een vijftiende positie in het kampioenschap, met elf punten minder dan Daniil Kvyat die dankzij zijn podiumplaats in Duitsland goede zaken deed. Het duo hield elkaar in de eerste twaalf GP-weekend goed in balans. Vraag daarbij is wel wat je als Red Bull zijnde mag verwachten van een rookie, die bij de topteam voor de leeuwen wordt gegooid.
Toch wist hij Albon junior aan te moedigen om op acht-jarige leeftijd in een kart te stappen. Al snel werd duidelijk dat de jonge Alexander over indrukwekkende racegenen bezat. Tussen 2006 en 2011 finishte de jonge Thai in elk kampioenschap waarin hij meedeed in de top drie en won hij verschillende Engelse en Europese titels.
In 2012 maakte hij de overstap naar de single seaters, waar hij het als Red Bull-junior onder andere tegen verschillende van zijn Formule 1-collega's opnam. Aan het einde van 2012 werd hij door Red Bull al naar de deur verwezen, maar dat betekende zeker niet het einde van zijn race-ambities. In 2014 werd hij namelijk knap derde in het Formula Renault 2.0 Eurocup-kampioenschap en in 2016 eindigde hij achter Charles Leclerc als tweede in het GP3-kampioenschap.
Door toedoen van zijn sterke prestaties in de GP3 (de huidige Formule 3-klasse) wist Albon een stoeltje te bemachtigen in de Formule 2, waar hij vorig seizoen veel indruk maakte. Hij won in 2018 namelijk vier races, stond zeven keer op het podium, bemachtigde driemaal de poleposition en eindigde achter George Russell en Lando Norris als derde in het Formule 2-kampioenschap.
Nadat Pierre Gasly afgelopen seizoen van Toro Rosso naar Red Bull werd gehaald, kwam de Albon na zes jaar opnieuw op de radar van Helmut Marko en Red Bull. De coureur ontbond een al getekend Formule E-contract en streek neer bij Toro Rosso. Daar wist hij klaarblijkelijk de straf van Red Bull zo te overtuigen, dat hij na twaalf races de tegenvallende Gasly mag vervangen.
Tekst gaat verder onder de tabel De eerste twaalf Formule 1-races van Albon Waar heeft Alexander Albon zijn promotie naar Red Bull aan te denken? Is dat op basis van zijn eigen prestaties, of is het te danken aan de onkunde van Pierre Gasly geweest die ervoor heeft gezorgd dat de Thai al na slechts twaalf (!) Formule 1-races de overstap kon maken naar het Oostenrijkse topteam?
De cijfers van de inmiddels ex-Toro Rosso-coureur zijn niet per se indrukwekkend, maar ook zeker niet tegenvallend. Al in zijn tweede Formule 1-GP wist hij punten te scoren en in zijn derde race, in China finishte hij op knappe wijze als tiende, nadat hij vanuit de pitstraat was gestart.
Het hoogtepunt van zijn periode bij Toro Rosso was de zesde plaats tijdens de knotsgekke Grand Prix van Duitsland, maar het seizoen van Albon is absoluut niet vlekkeloos verlopen. Tijdens zijn allereerste trainingssessie in Australiƫ crashte hij hard en ook in China schreef hij tijdens de vrije training zijn bolide af. Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije vloog hij wederom tijdens de vrije training in de muur, nadat hij een fout maakte en met een wiel op het gras reed.
Na twaalf races staat Alexander Albon op een vijftiende positie in het kampioenschap, met elf punten minder dan Daniil Kvyat die dankzij zijn podiumplaats in Duitsland goede zaken deed. Het duo hield elkaar in de eerste twaalf GP-weekend goed in balans. Vraag daarbij is wel wat je als Red Bull zijnde mag verwachten van een rookie, die bij de topteam voor de leeuwen wordt gegooid.