Waarom Red Bull voor Albon en niet voor Kvyat gekozen heeft
Menig wenkbrauw fronste toen Red Bull Racing Alexander Albon presenteerde als vervanger van de zwaar tegenvallende Pierre Gasly. Maar waarom hebben Helmut Marko en Christian Horner voor de Thaise debutant en niet voor zijn ervaren Russische Toro Roso-teamgenoot Daniil Kvyat gekozen?
Als we in de cijfers duiken is er eigenlijk niet echt een reden om Albon de voorkeur boven Kvyat te geven. Na twaalf Grands Prix staat het keurig 6-6 in het onderlinge kwalificatieduel en staat de Rus met meer punten én een podiumplaats boven de Thai in het klassement.
De keuze voor Albon moet derhalve om andere redenen gemaakt zijn. Er zijn diverse theorieën. F1Maximaal zet ze voor je op een rijtje.
Keuze voor Albon vanwege aanpassingsvermogen en volwassenheid
De keuze om Albon en Gasly van plek te laten wisselen is gemaakt om Albon een echte kans op het stoeltje naast Max Verstappen in 2020 te geven. De Thaise Brit maakt bij Toro Rosso indruk door zijn volwassenheid en manier van werken. Tot februari van dit jaar reed Albon immers nog nooit in een Formule 1-wagen. Bij Red Bull Racing willen ze wel eens zien of Albon zich ook zo razendsnel aanpast op een hoger niveau. Pierre Gasly is derhalve niet uit beeld voor een stoeltje bij Red Bull Racing in 2020 en dat geldt ook niet voor Daniil Kvyat, die ze immers in 2015 en 2016 al van dichtbij meegemaakt hebben. Horner en Marko weten wat ze aan Kvyat hebben.
Keuze tegen Kvyat, Rus wordt nog niet goed genoeg geacht
Een andere theorie is dat Albon nu de kans krijgt bij Red Bull Racing omdat men juist het risico met Kvyat niet wil nemen. Hoewel de Rus sinds zijn terugkeer bij Toro Rosso een volwassen en professionele indruk maakt, zijn ze bij Red Bull nog niet vergeten dat zijn bijnaam ‘De Torpedo’ is. Dat Kvyat nu gepasseerd wordt, betekent dat Red Bull er nog niet aan toe is om hem opnieuw de stap naar de top van de Formule 1 te laten maken. Het zou misschien ook iets te veel van het goede zijn om een coureur die je twee keer gedegradeerd hebt (in 2016 van Red Bull terug naar Toro Rosso en in 2017 weggestuurd bij dat team, red.) in 2019 niet alleen een derde kans bij Toro Rosso geeft, maar ook een tweede kans bij RBR biedt.
Keuze vanwege onvoldoende beschikbare alternatieven
De keuze voor Alex Albon en tegen Pierre Gasly en Daniil Kvyat kan ook worden uitgelegd als een keuze voor het minst slechte alternatief. Veel andere opties heeft Red Bull immers niet. Ze spreken in hun eigen persbericht dan wel over de luxe dat ze vier goede coureurs onder contract hebben staan, maar in de praktijk nemen ze met de onervaren Albon naast Verstappen eenzelfde risico als ze eerder dit jaar met Gasly hebben genomen.
De talentenpool bij Red Bull is leeg. Met zijn vertrek naar McLaren verliet Carlos Sainz officieel het Red Bull-programma, iets waar Helmut Marko misschien nu wel een beetje spijt van heeft want de Spanjaard presteert bijzonder goed voor zijn nieuwe werkgever. Een andere ex-Red Bull-coureur, Daniel Ricciardo, heeft op zijn beurt wellicht wel spijt dat hij Red Bull verlaten heeft, maar is niet meer in beeld.
Een talentvolle coureur van een ander team (tijdelijk) overnemen behoort voor Red Bull ook niet tot de mogelijkheden. Toto Wolff heeft vorig jaar diverse keren aangegeven dat het onbespreekbaar is dat zijn juniorrijders Esteban Ocon en George Russell voor Red Bull Racing of Toro Rosso uitkomen. Daarvoor is de onderlinge strijd tussen de teams in de top te heftig.
Spa en verder richting 2020
Al met al zal vanaf de Grand Prix van België het duo Max Verstappen – Alexander Albon de punten voor Red Bull moeten binnenhalen en de aanval op Ferrari en de tweede plaats in het constructeurskampioenschap moeten gaan vervolmaken. Dat zal gezien de circuits die nog komen en de karakteristieken van de bolide van de Scuderia, bloedsnel op hoge snelheidscircuits als Spa, Monza en Suzuka, nog uitdagend genoeg worden.
De opdracht voor Albon is echter even simpel als dat deze moeilijk is: Zorg dat je dichter achter Verstappen zit dan Gasly, maak geen fouten en strijd met de Ferrari’s. Als de Thaise Brit daarin slaat, maakt hij goed kans om ook in 2020 de teamgenoot van Verstappen te zijn.
- Hans van Brunschot ( hans@f1maximaal.nl )