Voorbeschouwen met Van Gameren: “Misschien schudt Max in China wat talent uit mouw”

Voorafgaande aan de Grand Prix van China kijkt RacingNews365 samen met Formule 1-liefhebber en analist Rob van Gameren vooruit. Wat zijn de verwachtingen voor het komende raceweekend? Waartoe is Max Verstappen in staat in China? “Wat kan Max klaarspelen? Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik er in Bahrein in de race wel iets meer van had verwach. Toen riep-ie zelf van de kwalificatie namelijk nog ‘dat wordt niks’, en de race, dat zou nog weleens aardig kunnen worden met het tempo dat ze hadden. Ik weet dus niet zo goed wat we ervan moeten verwachten. Achter de schermen roept Red Bull Racing dat ze vanaf de GP van Spanje in Barcelona op elk circuit mee gaan doen, maar dan zal het tot die tijd damage control zijn als ik ze goed begrijp? Als dat iedere keer P4/P5 is, dan doe je nog mee voor het kampioenschap, dus dat is wat dat betreft wel aardig.Maar goed, P4/P5 in China - tenzij er iets geks gebeurt, zoals vorig jaar! Daar ga ik trouwens niet vanuit. Ik heb het weerbericht gezien en het is gewoon twintig graden en droog, dus qua regen hoeven we niks te verwachten. Misschien schudt Max nog wat van dat talent van hem uit de mouw en zit er nog een verdwaalde P3 in, maar als je het tempo van de concurrentie ziet dan wordt dat nog lastig. Hoe goed is Charles Leclerc nu eigenlijk? “Nou ja, ik denk dat we dat allemaal al wel weten, want dat heeft-ie vorig jaar natuurlijk wel laten zien. Wat mij het meeste is bijgebleven van vorig jaar, behalve dat ie heel veel goede puntenfinishes had, was die kwalificatie in Brazilië waar hij zich eigenlijk had laten piepelen toen het nog een beetje nat was en niemand zijn tijd meer leek te verbeteren. Toen zei hij tegen zijn team ‘laat me alsjeblieft nog één rondje rijden, ik denk dat het wel lukt’. Toen lukte het ook, daar liet hij voor mij eigenlijk wel zien dat-ie situaties heel goed in kan schatten. Over zijn snelheid hebben we natuurlijk nooit getwijfeld. Als je kampioen wordt in de GP3, kampioen wordt in de Formule 2, vorig jaar bij Sauber de vloer aanveegt met Ericsson en gewoon dat team van achteren naar het middenveld helpt, aan het einde van het jaar regelmatig Q3... ik had er weinig twijfel over dat hij gelijk Vettel zou verslaan. We zijn natuurlijk nog maar twee races onderweg, dus het is makkelijk om conclusies te trekken zoals ‘Vettel is tweede coureur’ of ‘wordt helemaal zoek gereden’. Het was tot nu toe één weekend waarin hij zoek werd gereden en in Australië zat Leclerc weliswaar op zijn staart, maar twee races is een beetje vroeg. Het is altijd afwachten. De situatie doet wel een beetje denken aan 2014, toen Vettel werd verslagen door Daniel Ricciardo. Stel je voor dat Vettel het luxeprobleem van Red Bull Racing op kan lossen door terug te keren! Zij hebben natuurlijk niets rondlopen in de juniorstallen en die Pierre Gasly gaat ook niet echt lekker.. Wat is je het meeste opgevallen aan de eerste twee races? “Dat vind ik dat het inhalen weer makkelijker is, soms zelfs te makkelijk! Dat zal in China ook zo zijn met de lange rechte stukken. Dat Max in Australië Vettel mede dankzij de grotere DRS kon inhalen, vond ik heel bemoedigend. We hebben vorig jaar een aantal doodsaaie races gehad en dan kan je je afvragen of een inhaalactie wel zo spannend is, als het een DRS-actie is. Echter, het feit dat de coureurs er ook weer in geloven, vind ik wel lekker. Bovendien heeft China nog altijd het recordaantal inhaalacties staan, in die race waarin Max derde werd (2017, red.)" Wie kunnen er voor een verrassing zorgen? “Ik moet zeggen dat ik enorm onder de indruk ben van de snelheid van McLaren. Die hebben echt een heel grote sprong gemaakt, maar ze rijden met een Renault-motor. Ik weet dus niet of ze het qua topsnelheden wel bij kunnen benen, ik denk dat we een beetje van hetzelfde zullen zien in China. Ferrari op kop, Mercedes er achter, Red Bull op een gaatje, dan Renault en Haas, daar kort achter McLaren met Racing Point. Ik verwacht niet echt verrassingen, wel ben ik benieuwd naar gevecht tussen Alexander Albon en Daniil Kvyat. Albon heeft zijn meer ervaren teammaat twee keer verslagen in kwalificatie en scoorde, mede dankzij het uitvallen van beide Renaults twee punten in Bahrein.Ik ben benieuwd of Gasly het een beetje bij kan benen in kwalificatie, hij heeft een goed resultaat nodig en staat vol onder druk. Ondertussen is hij nóg een keer afgezeken dat-ie die auto had afgeschreven in Barcelona tijdens de test, waardoor ze de voorvleugel voor Bahrein niet konden testen. Marko had gezegd dat ze om die reden slecht voor de dag kwamen in de woestijn, Gasly kreeg er met terugwerkende kracht nog een keer van langs. Het lijkt erop dat Gasly al in vrije trainingen en kwalificatiesegmenten met een opgeschroefde motor rondrijdt, zodat het nog enigszins lijkt of hij in de buurt van Max zit. Die rijdt op zijn beurt nog gewoon met lage motorstand. Het verschil is constant een halve seconde, in elke sessie, dat is gewoon schrikbarend. Ik hoop dat die jongen snel iets vindt, misschien zit het er ook wel gewoon niet in. Dan kan het ook weleens heel zuur en heel snel eindigen bij Red Bull." Hoe lang houdt Ferrari het nog vol met Vettel? Het is een beetje vroeg om te zeggen ‘Vettel wordt geslacht’, maar als na een race of vier, vijf Leclerc constant de snellere blijkt te zijn dan is het niet eens een discussie. Dan kan ook Ferrari niet achterblijven, maar Vettel zal dat zelf ook zien. Als Leclerc en Vettel na vier of vijf races nog steeds op gelijke hoogte staan wat betreft punten dan speelt Ferrari wellicht nog steeds de kaart Vettel, tot deze niet meer houdbaar is. Wat Ferrari in Australië deed was met terugwerkende kracht eigenlijk wel logisch. Je gaat niet direct in de eerste wedstrijd je eerste coureur opofferen. Wat ik niet snap, is dat ze niet met Leclerc het puntje voor de snelste raceronde probeerden te grijpen. Ik denk dat we het nog een paar races aan moeten kijken met Vettel en Leclerc, die keuze die wordt vanzelf gemaakt op de baan als een van de twee duidelijk sneller blijkt te zijn. Helemaal als het kampioenschap close is, dan ga je als team toch een eerste coureur moeten kiezen, anders krijg je dat McLaren 2007-effect. Wat dat betreft is het logisch dat Valtteri Bottas de duidelijke tweede man is bij Mercedes. Dat is misschien niet altijd even leuk, maar uit teamperspectief wel logisch.”

Top Headlines

Oudere Top Headlines