Hoe zit het met die 'oneerlijke' bonus voor Ferrari?
Het is zo'n achttien jaar geleden dat Ferrari de toezegging kreeg van Bernie Ecclestone dat het team vanaf 2008 jaarlijks een slordige 100 miljoen euro zou opstrijken, door een speciaal voor Ferrari in het leven geroepen bonus. Het was midden jaren '00 dat Ferrari dreigde de Formule 1 te verlaten om een eigen klasse te beginnen. Ecclestone wilde daar niets van weten, aangezien Ferrari publiekstrekker nummer één van de sport is. Ecclestone zag geen andere oplossing dan de portemonnee te trekken. De bonus, bedoeld om Ferrari zonder 'morren' in de Formule 1 te houden, kreeg de lieflijke naam 'long standing team payment' mee, vrij vertaald 'een ouwe-lullen-bonus': "De deal draagt er zorg voor dat Ferrari de sport trouw blijft, zonder dat de F1-tak een wissel trekt op de personenauto-tak", aldus Ecclestone. Die bonus werd lang gehandhaafd, al toonde Liberty Media zich als nieuwe eigenaar van de F1 vanaf 2017 geen groot voorstander van het lucratieve voordeel voor Ferrari. Daarom werd er per 2021 een streep door die deal gezet. Echter, daar kwam in zekere zin een nieuw deal voor in de plaats, eentje waar ook bepaald niet weinig geld mee gemoeid is. Sinds 2021 is het namelijk zo dat de inkomsten van de F1 eerlijker verdeeld worden, dit om de grote verschillen van weleer wat gelijker te trekken. Daar heeft de sport op sportief gebied op ingezet, maar ook op financieel gebied. Kreeg voor 2021 de winnende constructeur nog 20% van de totale pot voor de teams en het laatste team 4%, nu is dat 14% voor de winnaar en 6% voor het tiende team. Kleinere verschillen dus. Maar voor dat dit systeem in werking treedt, int Ferrari sowieso 5% van dat potje voor teams. Daarmee wordt alsnog de rol van Ferrari als publiekstrekken en oudste team op de F1 grid erkent. Dus stel dat er 1.000.000.000 aan de strijkstok blijft hangen voor de teams, dan vangt Ferrari 50.000.000. Hoe het financieel allemaal precies geregeld is, bekijk je in de video hieronder. Mzee1PH7mzU