'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

Het lijkt steeds gepaster te worden om de nieuwe Red Bull-bolide, de RB19, te omschrijven als een 'vermomde revolutie'. De laatste geruchten over de nieuwe Red Bull, die op 3 februari in New York wordt gepresenteerd, wijzen erop dat de innovaties veel groter zullen zijn dan de auto daar zal laten zien. Het is überhaupt niet zeker dat de auto die in de Verenigde Staten wordt onthuld ook de daadwerkelijke RB19 is. In feite zou het team uit Milton Keynes het script van vorig jaar kunnen herhalen. Toen werd er simpelweg een showmodel gepresenteerd en zagen we de echte wagen pas bij de eerste testdagen in Bahrein. Red Bull pakt door De geruchten die doorsijpelen zijn opvallend, want het lijkt erop dat de nieuwe bolide, hoewel er een sterke link tussen de RB18 en RB19 zichtbaar zal zijn, merkbaar zal worden gewijzigd ten opzichte van de vorige wagen. Zelfs de vlakken waarop de Red Bull vorig jaar zo competitief was, zullen onder handen worden genomen. Bronnen dichtbij het team uit Milton Keynes melden namelijk dat het overgrote merendeel van de aerodynamische oppervlakken van de RB19 zullen verschillen van die van de RB18. In de essentie zullen vooral de volumes en oppervlakken veranderen. Eenvoudiger gezegd: de krommingen, randen, hoeken en de oppervlakken die in rechtstreeks contact staan met de luchtstromen, zullen grotendeels anders zijn dan ze op de RB18 waren. Ter verduidelijking: alle oppervlakken die in contact staan met de luchtstromen, zijn niet alleen de zichtbare oppervlakken, maar ook de vloer. Ook op dat vlak zal het team door blijven ontwikkelen, om zo porpoising tegen te gaan. Dan hebben we het over wijzigingen aan het volume, de doorsnede en de profielen van de Venturi-kanalen. Newey en Wache Dit zou allemaal het resultaat zijn van de nauwkeurige analyse van de aerodynamische prestaties en de vorig seizoen verzamelde gegevens, waardoor de techneuten bij Red Bull - onder leiding van Pierre Wache en Adrian Newey - duidelijke mogelijkheden tot verbetering ten opzichte van de RB18 wisten te ontdekken. Dergelijke upgrades lijken op papier erg moeilijk om te realiseren vanwege de ernstige beperkingen qua aerodynamische ontwikkeling waarmee het team te maken heeft ten opzichte van de concurrentie, vanwege een straf en vanwege de eerste plek in het kampioenschap van vorig jaar. De beslissing om deze evolutie te maximaliseren, lijkt dan ook een strategische te zijn, namelijk om zo een auto die conceptueel gezien al 'volwassen' is op de baan te zetten. Het lijkt erop dat Red Bull met behulp van deze aanpak de hoeveelheid ontwikkelingen en de hoeveelheid ontwikkelingsuren kan verminderen, zodat ze efficiënter gebruik kunnen maken van de beperkingen qua simulatie- en onderzoeksmiddelen.