Behoudend Mercedes fascineert toch met kleine vondsten op W14
Eerder deze week legde RacingNews365 technisch analist Paolo Filisetti waarom de Mercedes W14 in alle opzichten een doorontwikkeling van de W13 is . De meest in het oog springende veranderingen moesten worden gevonden bij de sidepods en bij de de engine cover. Mercedes móést ook wel vasthouden aan het concept van vorig jaar, want het team kon het zich niet veroorloven om weer helemaal op nul te beginnen. Echter, een tweede blik op de zwarte bolide van Mercedes leert ons dat er wel degelijk meer is veranderd aan de bolide, maar dit zit hem in de kleinere details. De voorkant van de W14 wordt gekenmerkt door een andere vorm van de voorvleugel en de aansluiting van de flappen op de neus (zie afbeelding hieronder). Interessant is het aan de onderkant van de neus uitgeholde profiel om een grotere hoeveelheid lucht naar het onderste deel van de auto te leiden. De voorwielophanging is vernieuwd, vooral ter hoogte van de onderste driehoek. Tekst gaat verder onder afbeelding. Extra luchtkanaal Ook verder naar achteren valt het nodige op. De verpakking van de aandrijflijn is slechts gedeeltelijk gewijzigd, waarbij de sidepods een doorlopend profiel hebben gekregen, daar waar het profiel van de W13 werd onderbroken op het punt waar de sidepods naar binnen afbogen. Het nieuwe principe wordt aangehouden om de luchtstroom tot aan de achterkant van de auto volgens het Coanda-effect vast te houden tegen het bodywork. Het onderste deel van de motorkap wordt ondertussen gekenmerkt door een soort kanaal om de luchtstroom over het achterste deel van het bodywork richting de laaggelegen liggers van de achtervleugels (zichtbaar onder het Filisetti-logo op afbeelding hieronder) te sturen voor meer aerodynamische efficiëntie. Mercedes pakt duidelijk zowel de luchtstromen die over de auto heen bewegen als de luchstromen die onder de auto door lopen aan op zoek naar die perfecte aerodynamische balans waar het in 2022 zo vaak aan ontbrak.