Alfa Romeo-CEO: "Nog niet zeker of we de Formule 1 verlaten"
Tijdens een unieke tour door de F1-fabriek van het Alfa Romeo Sauber-team sprak RacingNews365 met de CEO van Alfa Romeo, Jean Philippe Imparato, en de hoofd strategie van Alfa Romeo, Cristiano Fiorio. Beiden maakten in Zwitserland een zeer ontspannen indruk richting het mogelijk laatste seizoen voor Alfa Romeo in de Formule 1: "Dat is het leven", antwoord Imparato wanneer we hem vragen naar het naderende afscheid van Alfa Romeo. "Al moet ik daarbij gelijk zeggen, dat we nog niet zeker weten of we de Formule 1 zullen verlaten na dit seizoen." "Daarover zullen we pas eind juni een beslissing nemen. Nu spreken we eigenlijk nog over een wit papier, wat betreft de toekomst dat nog helemaal ingevuld kan worden. Daarbij kijken we naar alle opties in de autosport. Aan het einde van juni is het onze wens om ook naar buiten te communiceren naar wat we kunnen doen. Overigens gaf je (onze journalist ter plaatse) net aan dat de coureurs het merk Alfa Romeo ook gaan missen wanneer we de Formule 1 zouden verlaten." "Dat laat in mijn ogen wel zien hoe sterk de teamspirit is binnen dit team", aldus Imparato over zijn coureurs Valtteri Bottas en Guanyu Zhou. De Fransman wil de kans benutten om zijn coureurs te bedanken voor hoe zij het merk hebben geholpen in 2022. "Zhou wilde direct helpen om de Alfa Romeo-verkopers in China te motiveren door met ze te praten en Bottas is aanwezig bij een event van ons in Dubai, net voor het raceweekend. Dit alles laat heel veel professionalisme en toewijding zien. Daarom werk ik zeer graag met hun samen. Op zakelijk vlak moeten we daarnaast gaan kijken naar wat het beste is voor onze toekomst." "Ik denk op basis van ons DNA dat het erg interessant voor ons is om aanwezig te blijven in de autosport en dus moeten we goed afwegen, waar we aanwezig willen zijn in de autosport. Alles ligt op dit moment op tafel voor 2024 en natuurlijk weet iedereen dat we op dit moment niet in een gemakkelijke wereld leven. Er speelt veel, inflatie, oorlog, regelgeving etc. Daarom moeten we de beste beslissing nemen." Alfa Romeo investeerde de afgelopen jaren veel in de activatie van de sponsorship met Sauber en ook voor dit jaar staan er volgens de hoofd strategie van Alfa Romeo, Cristiano Fiorio, enkele mooie plannen op het programma. "Afgelopen jaar maakten we een mooie videoserie over het team, waarbij we veel van ons lieten zien. We zijn op dit moment aan denken over een vervolg van deze serie, omdat zelfs Netflix van onze serie heeft genoten. Zij gaven aan dat ze het interessant vonden en natuurlijk hebben we ze gezegd dat we geen concurrentie voor ze zullen vormen. We doen er juist alles aan om de sport nog groter te maken, zoals ook zij dat doen", aldus de Italiaan met een grote glimlach op zijn gezicht. "We willen vooral ook dichtbij onze roots blijven en daarom is Monza een belangrijke locatie voor ons, aangezien onze roots in Italië liggen. Daar zullen we ook met een belangrijke aankondiging komen. Daarnaast is iedere GP voor ons belangrijk, juist omdat we in alle landen actief zijn. Iedere markt is belangrijk en daarom moet in ieder land waar een GP wordt verreden, onze afdeling in dat specifieke land een activatie organiseren", zegt hij, doelend op een trigger in het land voor het merk Alfa Romeo. "Dat voorbeeld gaf Jean Philippe zelf zojuist ook goed aan met het voorbeeld van Zhou die de activatie van ons op locatie in China deed." "Dat past in de strategie die Jean Philippe voor ogen heeft met de Formule 1. Hij heeft ons aangegeven toen we begonnen in de F1, dat we de meest effectieve marketing moesten uitvoeren omtrent de partnership in de Formule 1. Voor ons is de F1 de belangrijkste activatie van onze marketingstrategie." Een uitspraak waarbij Imparato graag op aanhaakt: "Voor ons is de Formule 1 het doel en daarom richten we ons totaal op de F1 en de marketing strategie is daarop afgestemd. We kunnen namelijk niet onbeperkt geld investeren en dus moeten we zo effectief mogelijk zijn en moeten we ons focussen." “Amerika is daarvan een mooi voorbeeld”, neemt Fiorio het gesprek over. "We hebben daar drie races, in drie verschillende steden en staten. Daardoor moet je ook in die markt specifiek te werk gaan. Miami is bijvoorbeeld een zeer belangrijke GP voor ons, omdat bijna 20% van onze verkoop in Amerika plaatsvindt in Florida (de staat waarin Miami ligt, red.)." Gezien de grote verkoop van Alfa Romeo in Amerika, lijkt de Formule 1 een interessante optie te blijven voor het Italiaanse merk om aanwezig in te zijn. De koningsklasse van de autosport is namelijk aan een grote groei in populariteit bezig in de Verenigde Staten. "We blijven werken aan scenario’s, maar voor het tweede kwartaal nemen we nog geen beslissing. Laten we ons richten op dit jaar, proberen hoger te eindigen dan vorig jaar, maar ik zou ook tevreden zijn wanneer we op dezelfde positie als vorig jaar eindigen", aldus Imparato. "Dat komt omdat we altijd willen winnen, maar we willen niet te veel druk zetten op onze coureurs. Die staan al genoeg onder druk dus ik zet er geen extra druk op. Ik vind het vooral belangrijk dat de mensen binnen het team ook plezier hebben, dat is belangrijk in mijn ogen want met de bedragen die omgaan in deze wereld, is het op zijn minst belangrijk dat je plezier hebt. Dus laten we zeggen als doelstelling, P6 en plezier hebben", aldus de altijd vloeiend sprekende Imparato.