Formule 1 wintertest 2023 - Alles wat je moet weten over de testdagen met Verstappen en De Vries
Op donderdag 23 februari, vrijdag 24 februari en zaterdag 25 februari vinden de Formule 1-wintertestdagen plaats in Bahrein. De tien renstallen zullen de sessies gebruiken om hun nieuwe bolide voor het komende seizoen uitgebreid te testen, want al een week later wordt het seizoen van '23 officieel afgetrapt met de eerste Grand Prix, eveneens in Bahrein. Tijdens de testdagen gelden er natuurlijk een paar regels en komen we een aantal dingen en zaken tegen die we normaal gesproken niet zien in de Formule 1. Want wie komen er in actie? En wat zijn aerorakes ook alweer? We leggen het je graag uit. RacingNews365 is zowel bij de testdagen als tijdens het eerste raceweekend aanwezig en houdt je vanaf het circuit op de hoogte van alle gebeurtenissen op en rond de baan. De testtijden Niet geheel onbelangrijk natuurlijk: de teams moeten zich houden aan bepaalde tijden om te testen. Iedere testdag (dus donderdag tot en met zaterdag) start de dag om 10:00 uur lokale tijd, voor de Nederlanders is dat om 08:00 uur in de ochtend. Vier uur en een kwartier lang mag er gereden worden in de ochtendsessies, dus om 12:15 Nederlandse tijd zit de ochtendsessie erop. Vervolgens is er een uur pauze tussen 12:15 en 13:15 uur (NL), waarin wel wat persconferenties worden gehouden. Hierin nemen de teambazen en de Formule 1-coureurs de tijd om vragen van de aanwezige pers te beantwoorden. RacingNews365 zal aanwezig zijn bij de testdagen in Bahrein om uitgebreid verslag te doen en natuurlijk prangende vragen te stellen aan de rijders en teambazen. Na de pauze vindt de tweede sessie van de dag plaats, van 13:15 tot 17:30 uur (NL), dus weer vier uur en een kwartier. Daarna gaan de lichten op rood en moet men terugkeren naar de pitstraat en begint het werk achter de schermen: data analyseren, de set-up veranderen, nieuwe onderdelen erop of eraf schroeven, noem het maar op. Op zaterdag aan het einde van de middag zitten de testdagen er weer op: de teams blijven in Bahrein, want op vrijdag 3 maart begint het eerste raceweekend. Bekijk hieronder het tijdschema. Artikel gaat daaronder verder. Tijdschema Formule 1 wintertest Bahrein 2023 Waar kijk ik de F1-wintertestdagen 2023? Iedere testdag wordt uitgezonden op Viaplay. Tussen 8:00 uur en 18:00 uur Nederlandse tijd kan men via de streamingdienst alle F1-actie in Bahrein volgen met commentaar van de Viaplay-analisten. Ook worden de testdagen uitgezonden op F1TV . Wat doen de teams tijdens de testdagen? Verrassing: héél veel testen. De F1-testdagen draaien om het maken van kilometers, het verzamelen van data en het testen van de nieuwe bolides voor het komende Formule 1-seizoen. De nieuwe bolides, vaak een evolutie van de 2022-bolide, hebben namelijk alleen nog maar 'tijd gespendeerd' in de windtunnel - en dan gaat het om een schaalmodel. Tijdens de testdagen worden de bolides pas écht grondig getest. Werkt alles zoals men had verwacht? Komt de data overeen met de data verzameld in de simulator? Is de betrouwbaarheid goed? Werkt het nieuwe concept of werken de upgrades? Het wordt allemaal onderzocht aan het belangrijkste woord van de testdagen: data. Natuurlijk is het voor de coureurs ook even belangrijk om achter het stuur te kruipen van de nieuwe bolide, maar voor de teams is het vele malen belangrijker om data te verzamelen. Hoe meer, hoe beter. Slimme koppen en geavanceerde programma's bekijken de data, waaruit blijkt of iets wel of juist niet werkt. En dus moeten de teams vooral kilometers maken tijdens de wintertests. We zullen daarom in onze liveblogs en in de dagverslagen regelmatig het aantal ronden per coureur en per team delen. Mercedes reed vorig jaar (alleen in Bahrein - er werd toen ook getest in Barcelona eerder) 385 ronden, wat neerkomt op bijna zeven volledige Grands Prix in drie dagen! Het aantal verreden rondes is veel belangrijker dan de rondetijden. Die zeggen namelijk nog niet zo veel: dit leggen we je uit onder het kopje 'Wat zeggen de rondetijden en wat is sandbaggen?' Wanneer komen Max Verstappen en Nyck de Vries in actie tijdens de F1-testdagen? Ieder team mag één auto tegelijkertijd inzetten. De sessies worden daarom verdeeld onder de twee vaste coureurs, vaak per halve dag. Voor Red Bull zal Max Verstappen de testdagen aftrappen op donderdag. Hij rijdt de hele dag in de gloednieuwe RB19. Vrijdag deelt de tweevoudig wereldkampioen de dag met teamgenoot Sergio Perez en op zaterdag mag de Mexicaan de hele dag voor zijn rekening nemen. Nyck de Vries komt ook op donderdag in actie tijdens de ochtendsessie en zal iedere testdag een halve dag in actie komen. Met één bolide per team zien we dus maximaal tien Formule 1-bolides tegelijk op het asfalt. Het inzetten van een auto per team heeft vooral financiële redenen: het is peperduur en niet per se nodig om beide auto's volle dagen te laten testen. Vaak zijn beide auto's ook nog niet helemaal af in deze fase van het seizoen, maar aangezien de eerste GP al een week na de testdagen is, zullen de teams wel al een heel eind zijn met het klaarmaken van de tweede bolide. Mogen de teams hun wagen verbergen in de pitbox? Sinds 2020 mogen de teams dat niet meer. Tot aan dat jaar verdwenen de meeste Formule 1-wagens meteen achter gesloten garagedeuren op het moment dat een coureur terug de pitbox in reed. Nu moeten de teams de deuren open houden tijdens de testtijden, dus van 08:00 uur tot en met 17:30 uur. Dat is besloten om de fans een beter kijkje in de Formule 1-keuken te kunnen geven tijdens de testdagen. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel. Als een coureur zijn auto beschadigt bij een crash mogen de teams hun wagen afdekken als deze terug de pits in wordt gebracht, maar ook zodra de vloer van de wagen komt, dan mogen de teams ervoor kiezen om de 'gordijnen' snel dicht te doen. Dit artikel gaat verder onder de foto. Flowvis en aerorakes uitgelegd Tijdens de testdagen worden er een aantal extra onderdelen gebruikt op de bolides. Zo zal je regelmatig grote 'wasrekken' op de auto's zien, zoals op bovenstaande foto ook te zien is. De rekken worden gebruikt om de luchtstromen die langs de bolide lopen te meten. Op de rekken zitten namelijk tientallen kleine sensoren die de stromen kunnen meten. Hiermee wordt data verzameld en kan bekeken worden of de luchtstromen zoals verwacht langs de bolide of langs bepaalde onderdelen worden geleid. Via de sensoren wordt hier erg precies naar gekeken, maar er wordt ook gebruik gemaakt van een iets makkelijker meetinstrument: Flow-vis. Flow-vis is de afkorting voor 'flow visualisation' of 'stromingsvisualisatie'. Het wordt gebruikt om de luchtstromen zichtbaar te maken en daar wat meer informatie over te krijgen. Er wordt een fluorescerend poeder op de bolide gesmeerd in combinatie met een olie. Tijdens het rijden droogt de verf op omdat de olie verdampt en doordat het goedje wordt meegetrokken door de luchtstromen worden de aerodynamische stromingen op de auto zichtbaar. Een voorbeeld van flow-vis. Artikel gaat verder onder de foto. Wat zeggen de rondetijden en wat is sandbaggen? De rondetijden zeggen tijdens de testdagen nog niet zo veel. Sterker nog, de teams (vooral de topteams) zullen proberen te verhullen hoe snel ze écht zijn. Dit kan tijdens de testdagen makkelijk, bijvoorbeeld door met meer benzine aan boord te rijden. De auto is dan zwaarder en de rondetijden zullen daardoor hoger liggen. Een andere manier is door het vermogen van de motor terug te draaien. Het verhullen van de prestaties door bewust hogere rondetijden te klokken, dat heet 'sandbaggen' oftewel 'zandzakken'. Teams zorgen voor 'ballast' in de bolide in de vorm van brandstof op een technische beperking. Zo geven ze niet prijs hoe snel ze écht zijn. Rondetijden zeggen dus niet alles en vooral het aantal ronden is belangrijk tijdens de testdagen. Alleen in het geval dat teams een volledige racesimulatie afwerken (dus een groot aantal ronden zonder tussendoor lang stil te staan) kan je nog enigszins een vergelijking maken. Maar ook in dit geval geldt: de teams kunnen toch op een manier sandbaggen met dingen als motorstanden. Moeten de F1-teams verplicht aanwezig zijn? Nee. Als een team het nut niet ziet of als het simpelweg niet in staat is om aanwezig te zijn, dan hoeft een team niet op te komen dagen bij de testdagen. Zo sloeg Williams vier jaar geleden noodgedwongen twee testdagen over omdat de wagen simpelweg nog niet klaar was. Vrijwillig worden de testdagen tegenwoordig echter nauwelijks meer overgeslagen. In het geval een wagen nog niet klaar is, staat de FIA het de teams toe om een oude wagen te gebruiken tijdens een testdag, al moet deze wel voldoen aan de huidige regels. Alleen de auto van vorig zou daar dus in aanmerking voor komen, zij het met wat aanpassingen Vroeger waren de regels omtrent testen minder streng, waardoor teams ook zelf circuits af konden huren tijdens een seizoen om meters te maken. Vandaag de dag gaat dat niet, waardoor de testdagen voorafgaand aan het seizoen van groot belang zijn. Behalve deze officiële testdagen mogen de teams per jaar nog twee 'promotie-evenementen' (in de volksmond een 'filmdag' genoemd) afwerken. Dat zijn dagen met marketing of promotie als doeleinde. Tijdens zo'n dag mag er maximaal 100 kilometer worden afgelegd en moeten de teams verplicht speciale banden gebruiken waarmee niet geracet wordt. Vele teams hebben hier al een dag van gebruikt, om in aanloop naar de testdagen een soort shakedown af te werken. Ook mogen er twee demonstratie-evenementen per jaar worden gehouden met de nieuwe wagen, waarbij een wagen maximaal 15 kilometer af mag leggen. Is er een maximale hoeveelheid ronden tijdens een F1-testdag? Nee, die is er niet. Een team mag zoveel mogelijk ronden afleggen als het wil, zo lang dit natuurlijk maar gebeurt gedurende de aangewezen periode tijdens de testdagen. Zo reed Carlos Sainz vorig jaar in totaal 416 ronden in de drie testdagen die hij aflegde. Daarmee was hij de coureur met de meest verreden rondes. Dit jaar zijn er echter in totaal drie dagen, dus anderhalve dag per coureur. Aantallen van 416 ronden zullen dus waarschijnlijk niet worden aangetikt, maar in de buurt van de 200 moet iedereen toch zeker komen.