F1-techniek GP van China | Verschil in achtervleugels voor Verstappen en Gasly
In deze rubriek houdt F1Maximaal per Grand Prix bij welke snufjes de teams ditmaal hebben gevonden om op de auto's toe te passen. Ditmaal gaat het om foefjes en aerodynamische updates voor de Grand Prix van China.
Verstappen en Gasly krijgen ieder andere achtervleugel
Tijdens de Grand Prix van China zullen de achtervleugels van Max Verstappen en Pierre Gasly niet identiek zijn. De Red Bull Racing-coureurs met een andere belasting van de achtervleugel rijden; de Nederlander krijgt meer balast, de Fransman minder. Het concept werd eerder uitgeprobeerd op het Bahreinse Grand Prix-circuit van Sakhir. Een foto van het verschil is hier te vinden.
Mercedes en Red Bull vullen weggesneden zijkant weer op
In een poging de voorsprong op concurrent Ferrari te vergroten komt Mercedes met enkele aanpassingen aan de voorvleugel. Zo heeft de voorkant van de voorvleugel aan de zijkant een iets hogere kromming, zodat de lucht iets hoger wordt gestuurd.
Daarnaast was er voor de Grand Prix in Bahrein een klein hoekje in de zijplaat weggesneden, maar is deze voor het raceweekend in China weer opgevuld. Ook lijkt de zijplaats onderaan iets verder door te lopen naar buiten. Ook het team van Red Bull heeft het kleine weggesneden hapje aan de zijkant van de voorvleugel weer teruggezet.
Een foto van de kromming aan de voorkant van de voorvleugel bij Mercedes vind u hier . De aangepaste zijkant van de Mercedes W10 en de Red Bull RB15 zijn hier en hier terug te vinden.
Nieuwe achtervleugel moet Haas helpen aan minder neerwaartse druk
Net als het team van Alfa Romeo komt ook de Amerikaanse renstal Haas F1 met een nieuw ontwerp voor de achtervleugel tijdens de Grand Prix van China. Het nieuwe ontwerp moet voor minder neerwaartse druk zorgen nadat het team in de Grand Prix van Bahrein juist teveel weerstand ondervond, zo weet Motorsport.com te melden.
Red Bull pakt voorvleugel aan
In een poging de achterstand op het aerodynamische vlak te verkleinen komt het team van Red Bull Racing dit weekend met een aanpassing aan de nieuw ontworpen voorvleugel. De individuele vleugels van de voorvleugel lijken meer over elkaar heen te vallen in plaats van op elkaar aan te sluiten.
Bij het nieuwe ontwerp vallen de wingplates aan de uiteindes ook lager uit, waardoor de lucht om de banden heen wordt geleid. Met het oude systeem werd de luchtstroom nog meer gericht op de ruimte tussen de neus van de bolide en de banden.
Het ontwerp van de vleugel is niet geheel nieuw. Gedurende de tweede testdag op het Grand Prix-circuit van Sakhir na de race in Bahrein werd de nieuw ontworpen voorvleugel al getest . Deze voorvleugel zijn geinspireerd zijn op de voorvleugel die het team van Ferrari gebruikt. De Italianen lijken bijzonder sterk aan het seizoen te zijn begonnen door de winst die zijn behalen op het aerodynamische vlak.
Een foto van het verschil tussen de oude en de nieuwe voorvleugel is hier te vinden .
Ferrari neemt nieuw koelingssysteem mee voor motor
Ferrari treedt in China aan met een vernieuwd koelingssysteem voor de auto. Waarbij de luchtinlaat boven de coureur onveranderd blijft, hebben de Italianen de luchtinlaat boven de sidepods van de SF90 vergroot, zodat de motor meer koeling krijgt. Zodoende kan de krachtbron meer vermogen opwekken zonder oververhit te raken, dat meldt Autosprint . (Foto: Ferrari F1 Media)
Alfa Romeo met nieuwe achtervleugel in China
Kimi Raikkonen zei bij de Grand Prix van Bahrein nog tegen zijn engineers 'dat er meer downforce' nodig is. Voor de GP van China , welke komend weekend verreden zal worden, lijkt dit al te gaan gebeuren want volgens Auto Motor und Sport heeft Alfa Romeo een nieuwe achtervleugel meegenomen naar het circuit in Shanghai.