Barcelona past lay-out aan: chicane in laatste sector verdwijnt
De Grand Prix van Spanje krijgt een andere lay-out. De afgelopen jaren zijn er flink wat aanpassingen gedaan aan de opmaak van het circuit. Onder andere bocht 10 werd veranderd om ervoor te zorgen dat het makkelijker was voor de coureurs om elkaar te volgen én de baan fijner was om over te rijden.
Maar er bleef altijd één groot nadeel aan het Circuit de Barcelona-Catalunya: de chicane in de laatste sector. Deze langzame bochtencombinatie zorgde ervoor dat sector drie vreemd aanvoelde en het tempo compleet uit de ronde haalde. Ook was het, zelfs met de 2022-auto’s, elkaar lastig volgen in dit gedeelte, waardoor er weinig inhaalacties op het rechte stuk plaatsvonden.
Om het inhalen – en daarmee het spektakel – te verbeteren, heeft de FIA en de Formule 1 akkoord gegeven op de verandering van de lay-out in de laatste sector. De F1 gaat de chicane overslaan en weer ‘gewoon’ de oude twee bochten gebruiken, zoals vroeger ook gebeurde. Dit is een belangrijke stap voor de Spaanse Grand Prix, welke de afgelopen jaren veel kritiek heeft gekregen voor het uitblijven van spektakel en inhaalacties.
BREAKING: The #SpanishGP will be changing its track configuration The final chicane will be removed, leaving the circuit to its original last two corner layout! #F1 pic.twitter.com/qCVJy0t8Lt — Formula 1 (@F1) February 27, 2023
Het bericht Barcelona past lay-out aan: chicane in laatste sector verdwijnt verscheen eerst op GP33 .
Maar er bleef altijd één groot nadeel aan het Circuit de Barcelona-Catalunya: de chicane in de laatste sector. Deze langzame bochtencombinatie zorgde ervoor dat sector drie vreemd aanvoelde en het tempo compleet uit de ronde haalde. Ook was het, zelfs met de 2022-auto’s, elkaar lastig volgen in dit gedeelte, waardoor er weinig inhaalacties op het rechte stuk plaatsvonden.
Om het inhalen – en daarmee het spektakel – te verbeteren, heeft de FIA en de Formule 1 akkoord gegeven op de verandering van de lay-out in de laatste sector. De F1 gaat de chicane overslaan en weer ‘gewoon’ de oude twee bochten gebruiken, zoals vroeger ook gebeurde. Dit is een belangrijke stap voor de Spaanse Grand Prix, welke de afgelopen jaren veel kritiek heeft gekregen voor het uitblijven van spektakel en inhaalacties.
BREAKING: The #SpanishGP will be changing its track configuration The final chicane will be removed, leaving the circuit to its original last two corner layout! #F1 pic.twitter.com/qCVJy0t8Lt — Formula 1 (@F1) February 27, 2023
Het bericht Barcelona past lay-out aan: chicane in laatste sector verdwijnt verscheen eerst op GP33 .