Mercedes heeft nieuw wapen mee naar Bahrein om Red Bull te verslaan
Tijdens de testdagen in Bahrein werd duidelijk dat Mercedes in de huidige staat de RB19 van Red Bull Racing niet bij kon benen. De W14 kwam vooral op de rechte stukken flink tekort, waarbij het team uit Brackley een topsnelheid van 321 kilometer per uur liet noteren, terwijl Ferrari en Red Bull allebei meer dan 326 kilometer per uur gingen op datzelfde stuk asfalt .
In 2022 was de topsnelheid van de Mercedes ook één van de minpunten. Het design van de Duitse auto zorgde voor veel luchtweerstand, waardoor Lewis Hamilton en George Russell nogal eens een ‘sitting duck’ waren op de rechte stukken. Dat moet in Bahrein verleden tijd zijn, aangezien Mercedes een nieuwe achtervleugel mee heeft genomen.
Vleugel moet topsnelheid bevorderen
Het was niet zonder reden dat Mercedes meer dan vijf kilometer per uur langzamer was op de rechte stukken dan hun concurrenten, tijdens de testdagen in Bahrein. Waar Ferrari en Red Bull beiden gebruik maakten van een medium downforce achtervleugel, gebruikte Mercedes een hoge downforce vleugel, waardoor de auto beter lag in de bochten, maar veel luchtweerstand kende op de rechte stukken.
Voor de daadwerkelijke Grand Prix kunnen Hamilton en Russell gebruik maken van een kleinere vleugel, waardoor de topsnelheid aanzienlijk zal verbeteren. Als nadeel heeft dit dat de W14 minder stabiel in de bochten zal liggen én er meer bandendegradatie zal optreden. Een kans op een overwinning van Mercedes lijkt daardoor nog steeds erg klein, aankomend weekend.
Ala trasera de menos carga para Mercedes Less downforce rear wing for Mercedes #F1 pic.twitter.com/UzB103OLTm — Albert Fabrega (@AlbertFabrega) March 2, 2023
Het bericht Mercedes heeft nieuw wapen mee naar Bahrein om Red Bull te verslaan verscheen eerst op GP33 .
In 2022 was de topsnelheid van de Mercedes ook één van de minpunten. Het design van de Duitse auto zorgde voor veel luchtweerstand, waardoor Lewis Hamilton en George Russell nogal eens een ‘sitting duck’ waren op de rechte stukken. Dat moet in Bahrein verleden tijd zijn, aangezien Mercedes een nieuwe achtervleugel mee heeft genomen.
Vleugel moet topsnelheid bevorderen
Het was niet zonder reden dat Mercedes meer dan vijf kilometer per uur langzamer was op de rechte stukken dan hun concurrenten, tijdens de testdagen in Bahrein. Waar Ferrari en Red Bull beiden gebruik maakten van een medium downforce achtervleugel, gebruikte Mercedes een hoge downforce vleugel, waardoor de auto beter lag in de bochten, maar veel luchtweerstand kende op de rechte stukken.
Voor de daadwerkelijke Grand Prix kunnen Hamilton en Russell gebruik maken van een kleinere vleugel, waardoor de topsnelheid aanzienlijk zal verbeteren. Als nadeel heeft dit dat de W14 minder stabiel in de bochten zal liggen én er meer bandendegradatie zal optreden. Een kans op een overwinning van Mercedes lijkt daardoor nog steeds erg klein, aankomend weekend.
Ala trasera de menos carga para Mercedes Less downforce rear wing for Mercedes #F1 pic.twitter.com/UzB103OLTm — Albert Fabrega (@AlbertFabrega) March 2, 2023
Het bericht Mercedes heeft nieuw wapen mee naar Bahrein om Red Bull te verslaan verscheen eerst op GP33 .